شنبه, 02 مرداد 1400 ساعت 08:38

تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی برای درمان افتادگی شانه

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی برای درمان افتادگی شانه تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی برای درمان افتادگی شانه مدیکال آنلاین

شاید تاکنون در رابطه با افتادگی شانه چیزی شنیده باشید، اما آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که چگونه می توانید مانع از بروز این مشکل شوید؟ به نظر شما اقدام مناسب برای تشخیص و درمان این عارضه به چه صورت است؟ آیا می دانید که گاهی اوقات درد در نواحی بازو، شانه و گردن می توانند نشانه ای از بروز افتادگی شانه باشند؟ حتی ممکن است هیچ کدام از این علائم وجود نداشته باشند، اما این عارضه برای شما ایجاد شده باشد.
در مدت کوتاهی می توانید با مطالعه مقاله زیر، علاوه بر اینکه پاسخی برای سوال افتادگی شانه چیست؟ به دست خواهید آورد، روش های درمانی و تمرینات ورزشی مناسب برای بهبود آن را نیز یاد خواهید گرفت.

افتادگی شانه چیست؟

افتادگی شانه عارضه ای است که سبب بروز مشکل در پایداری، چرخش و حرکت شانه می گردد. در این حالت شانه به مرور به طرف پایین حرکت می کند و تقارن شانه ها و هماهنگی بدن فرد از بین می رود.

چرا به افتادگی شانه مبتلا می شویم؟

معمولا هر فعالیتی که موجب یک وضعیت نادرست طولانی مدت شود، می تواند به بروز افتادگی شانه کمک کند. مواردی از جمله تایپ کردن، رانندگی، نشستن های طولانی مدت، استفاده از کیف های سنگین، استفاده طولانی مدت از گوشی های همراه در یک حال ثابت و...، همگی می توانند به مرور زمان دلیلی بر به وجود آمدن این عارضه باشند. به طور کلی دلایل بسیار زیادی می توانند وجود داشته باشند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  1. قرار گرفتن در وضعیت های غلط
  2. ضعیف بودن عضلات شانه
  3. وجود برخی از بیماری ها مانند کیفوز (قوز پشتی)
  4. انجام دادن فعالیت های مکرر و مداوم با شانه
  5. وجود عصب تحت فشار
  6. تقارن نداشتن شرایط لگن
  7. راه رفتن های بسیار طولانی
  8. قوز کردن های مداوم
  9. وجود انحراف در ستون فقرات
  10. داشتن قد بسیار بلند و خم شدن به طور مداوم

روش های درمان افتادگی شانه

پزشک متخصص با بررسی های فیزیکی و با کمک اسکن های سه بعدی و تصویربرداری اشعه ایکس به تشخیص عارضه افتادگی شانه پرداخته و روش های درمانی مناسب را برای او به کار می گیرد. این روش ها عبارتند از:

  1. دارو درمانی

    معمولا پزشک در اولین مرحله سعی می کند تا با روش های دارو درمانی به کاهش التهاب و درد بیمار کمک کند. باید این را بدانید که این کار نقش درمانی نداشته و تنها کمک به تسکین درد خواهد کرد.
  2. استفاده از بریس و شانه بند های طبی

    بریس ها با هدف ثابت نگه داشتن شانه و کمک به بهبودی سریع تر آن معمولا برای تمامی بیمارانی که دچار این عارضه شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. این بریس ها در انواع مختلفی وجود دارند که با توجه به شرایط بیمار، نوع مناسب آن انتخاب می گردد.
  3. فیزیوتراپی

    بهترین و رایج ترین درمانی که می تواند نقش موثری در بهبودی عارضه افتادگی شانه داشته باشد، فیزیوتراپی است که تکنیک های خاص آن عبارتند از:
    1. شاک ویوتراپی

      در این روش با کمک جریان الکتریکی به بخش آسیب دیده شانه، گردش خون بیشتر شده و با کاهش تورم و درد، افتادگی شانه رو به بهبودی خواهد رفت.
    2. اولتراسوند تراپی

      در این روش از امواج صوتی با فرکانس های بالا برای تحریک قسمت آسیب دیده استفاده می شود که به دنبال آن گردش خون افزایش یافته و با کاهش درد و تورم، بهبودی حاصل می شود.
    3. کایروپراکتیک

      در این روش فیزیوتراپیست تنها از دستان خود برای درمان استفاده می کند و نیازی به هیچ گونه دستگاهی در روش کایروپراکتیک نیست. ناحیه آسیب دیده به صورت دوار ماساژ داده شده و رو به بهبودی می رود.
    4. لیزر درمانی

      در روش لیزر درمانی از تاباندن نور لیزر به قسمت آسیب دیده استفاده شده و با نفوذ این اشعه بی خطر به بخش آسیب دیده، بهبودی به مرور ایجاد می شود.
  4. جراحی

    در صورتی که عارضه دیگری با افتادگی شانه همراه باشد و یا شدت آسیب به حدی زیاد باشد که روش های قبلی هیچ کدام نتوانند به بهبودی این بیماری کمک کنند، لازم است تا از جراحی کمک گرفته شود. این جراحی به دو روش باز و بسته قابل انجام بوده که جراح، برش کوچکی را در شانه وارد کرده و دوربینی را به آن ارسال می کند تا بتواند بافت آسیب دیده را شناسایی و درمان کند.

8 تمرین ورزشی برای افتادگی شانه

در ادامه شما با تمرینات ورزشی آشنا می شوید که در صورت انجام آن ها به صورت درست، می توانید از بروز افتادگی شانه خود جلوگیری کنید. همچنین در صورت ابتلا به این عارضه انجام این ورزش ها به کمک فیزیوتراپیست در کلینیک فیزیوتراپی می تواند به روند بهبودی آن کمک کند.

  1. کشش شانه به صورت ایستاده
    در این ورزش بایستید و سپس دستان خود را به طرف بالا ببرید و آن ها را در یکدیگر قفل کنید. همچنین می توانید بخوابید و این تمرین را به پشت نیز انجام دهید. توجه کنید که در این تمرین، آرنج خود را خم نکنید.
  2. بالا آوردن شانه
    برای انجام این تمرین به صورتی بایستید که دستان شما در کنارتان قرار بگیرد. سپس با انقباض عضلات شانه، آن ها را به سمت بالا ببرید و چند ثانیه این وضعیت را حفظ کنید. در نهایت عضلات شانه را رها کنید. (30 ثانیه این حرکت را انجام دهید.)
  3. انقباض عضلات کتف
    برای این تمرین نیز همانند تمرین قبلی بایستید و دستان خود را در کنارتان قرار دهید. عضلات کتف خود را منقبض کرده و به طرف بالا و پایین ببرید. چند ثانیه این کار را انجام دهید و سپس بدن خود را شل کنید. (تکرار این حرکت 2 تا ست 3 تایی)
  4. کشش گوش تا سمت شانه
    برای این تمرین باید بایستید و یا بنشینید. تنها توجه کنید که گردن و سر شما در یک راستا قرار داشته باشند. در ادامه بدون تکان خوردن شانه ها، سر خود را به طرف شانه هایتان خم نمایید. 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و این کار را با سمت دیگر خود انجام دهید. در حین حرکت می توانید از دست دیگر برای ماساژ دادن و یا نگه داشتن شانه استفاده داشته باشید.
  5. حرکت عبادت معکوس
    برای انجام این تمرین بایستید و دست های خود را از طرف پشت به هم برسانید. با چسباندن کف دست های خود به هم، دستتان را به سمت پایین بچرخانید. در ادامه حدود 30 ثانیه دست های خود را به هم فشار دهید.
  6. کشش دست به کمک باند کشی
    برای انجام این تمرین بایستید و پاهای خود را تا عرض شانه باز نمایید. کش ورزشی را رو به روی خود بگیرید و بکشید. بعد از اینکه عضلات کتف خود را متقبض کردید، آن را رها کرده و دست را به طرف بالا و درنهایت به طرف پشت خود ببرید. سپس همین حرکت را به طور برگشتی انجام دهید. (تکرار این حرکت 3 ست 12 تایی)
  7. حرکت آونگ
    برای انجام این تمرین، زانوهای خود را خم کرده و با کمر صاف به طرف جلو خم شوید. در ادامه یک دست خود را به میز و یا وسیله ای دیگر تکیه دهید. دست دیگر خود را به شکل آویزان نگه دارید. سپس دست آوریزان خود را در مجاورت پهلو به سمت جلو و عقب حرکت دهید. پس از آن حرکت دورانی را به همین شکل انجام دهید. در نهایت دست خود را عوض کنید. (تکرار این حرکت 2 ست 10 تایی و در حدود 5 الی 6 بار در هفته)
  8. کشش بازو
    در این تمرین بایستید و یکی از بازو های خود را به کمک دست دیگر به صورت آرام به طرف قفسه سینه خود بکشید. 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس بازو های خود را شل کنید. (تکرار این تمرین 4 بار برای دو طرف شانه)
  9. حرکت سوپرمن
    در این تمرین روی زمین و به طرف شکم خود بخوابید. دستان و پاهای خود را صاف کرده و گردن خود را ثابت نگه دارید. سپس دست ها و پاهای خود را به سمت بالا ببرید و باید تلاش کنید که بدن خود را به صورت U شکل دربیاورید. 5 ثانیه در این وضعیت بمانید و به حالت قبلی خود برگردید. (تکرار این حرکت 10 بار)

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با روش های درمانی افتادگی شانه اطلاعات موثری به دست آوردیم. توصیه می شود تا توجه کافی به علل ایجاد این عارضه داشته باشید تا بتوانید از بروز آن جلوگیری کنید. در غیر این صورت با درد در نواحی دست، بازو، شانه و گردن خود رو به رو شده و حتی با از بین رفتن تقارن شانه ها، زیبایی بدن نیز از بین خواهد رفت. بهتر است تا در صورت بروز درد در نواحی دست و شانه خود، حتما با یک فیزیوتراپیست مشورت داشته باشید.

خواندن 1376 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 02 مرداد 1400 ساعت 09:10
محتوای بیشتر در این بخش: « درمان آرتروز زانو در خانه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.