یکشنبه, 02 دی 1397 ساعت 14:06

همه چیز درباره فواید و مضرات گیاه خواری

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
گیاه خواری گیاه خواری گیاه خواری

در این مقاله به بررسی معایب و فواید رژیم های گیاه خواری می پردازیم.


فواید گیاه خواری

1. میوه ها، سبزیجات و حبوبات دارای آنتی اکسیدان، فیبر فراوان و برخی از ویتامین ها از قبیل آ و ث می باشند.
2. خوردن مقدار کمتری چربی و گوشت قرمز برای برخی از افراد مفید می باشد، بویژه برای آن هایی که مشکل گوارش و یبوست دارند و یا دچار غلظت خون و کبد چرب می باشند، این ها فواید اصلی رژیم های گیاه خواری است.

معایب گیاه خواری

ازدیاد مس

حبوبات و منابع پروتئین گیاهی دارای مقدار زیادی عنصر مس و مقدار کمی از عنصر روی می باشند و امروزه اکثر افراد دارای مس مازاد در بدنشان می باشند. بیماری های گوناگونی از قبیل ریزش مو، مشکل در هضم غذا، تیروئید کم کار، ناتوانی جنسی، ضعف عمومی، میگرن و غیره ارتباط مستقیم با ازدیاد مس در بدن دارند.

مقدار زیاد کربوهیدرات

حبوبات و غلات دارای مقدار زیادی کربوهیدرات می باشند، مصرف بی رویه آن ها باعث تولید بیش از حد آنزیم های گوارشی و هورمون انسولین و تخلیه بدن از عناصر مفید مانند روی، کروم و منگنز می شود.

کمبود پروتئین

منابع گیاهی معمولا دارای مقدار پروتئین کم و یا دارای پروتئینی با کیفیت پایین می باشند. اسیدهای آمینه Taurine ،Methionine ،Carnitine ،Cysteine به میزان بسیار کم در منابع گیاهی وجود دارند، این اسیدهای آمینه برای تصفیه کبد و سم زدایی و دفع فلزات اضافی از بدن ضروریند، بدون آن ها بدن نمی تواند سموم را به طور صحیح و کامل دفع نماید. همچنین کمبود پروتئین در برنامه غذایی در طولانی مدت عوارضی مانند ریزش مو، ضعف عضلات، کمبود انرژی و غیره را بدنبال خواهد داشت.

کمبود شدید ویتامین D

ماهی، گوشت و تخم مرغ منابع اصلی ویتامین د هستند که برنامه های غذایی گیاه خواری فاقد آن هاست.

ویتامین B12

ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی و گوشت یافت می شود، کمبود آن بسیار خطرناک و با عوارضی جسمانی و روانی شدید مانند از دست دادن حافظه، کم خونی شدید، تخریب سیستم اعصاب، مشکلات گوارش، ریزش مو و غیره همراه است.

طبیعت سرد

منابع گیاهی بخصوص میوه ها و اکثر حبوبات دارای طبیعت بسیار سرد می باشند که مصرف طولانی مدت آن ها سبب کاهش سرعت متابولیزم بدن شده و عوارضی را به همراه خواهد داشت. امروزه اکثر افراد دارای بدنی با طبیعت سرد می باشند.
برنامه های گیاه خواری برای کوتاه مدت و حداکثر چند ماه می توانند مفید باشند اما اجرای آن ها بیش از 6 ماه توصیه نمی شود، دنبال کردن رژیم های گیاه خواری در بلند مدت در خیلی از افراد سبب ایجاد ناراحتی های جدی و عوارض سخت می گردد که جبران آن ها و تنظیم مجدد بدن گاهی بسیار دشوار و مستلزم صرف زمان و برنامه های درمانی طولانی مدت است.

 

 

 

منبع: سایت دکتر دانیال نصیرزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

خواندن 201 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.