شنبه, 15 دی 1397 ساعت 12:34

اصول کلی تغذیه کمکی برای کودکان

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اصول کلی تغذیه کمکی برای کودکان اصول کلی تغذیه کمکی برای کودکان اصول کلی تغذیه کمکی برای کودکان

1. همیشه باید غذای کمکی بعد از اتمام کامل تغذیه با شیر مادر به شیرخوار داده شود (تا یک سالگی).
2. کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا کودک بتواند به راحتی، بدون آنکه تحت فشار باشد غذا بخورد. بهتر است کودک برای خوردن غذا بعد از آنکه بتواند بدون حمایت بنشیند روی صندلی غذا نشانده شود.


3.بشقاب و لوازم غذاخوری او از جنس نشکن باشد.
4- قاشق نباید زیادگود باشد و لیوان به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد.
5- دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از شتاب و عجله هنگام غذا دادن پرهیز کرد، با شیرخوار هنگام غذا خوردن صحبت کنید و زمان غذا خوردن را برایش خوشایند نمائید تا کودک خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهن خود داشته باشد و از کار لذت ببرد.

6. غذا دادن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک باشد.
7.کودک در یک محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، رفت و آمد کردن زیاد و بلند کردن صدای تلویزیون و امثال آنها حواس کودک را پرت می کند و تمایل او به غذا خوردن کم می شود.
8.تغذیه باید از یک نوع غذای ساده شروع شود و به تدریج غذاهای مخلوط به شیرخوار داده شود.
9. هر ماده غذایی را از مقدار کم (یک تا دو قاشق) شروع کرده و بتدریج به مقدار آن در هر وعده غذائی اضافه شود.
10.غذای کمکی در شروع باید کمی غلیط تر از شیر مادر باشد و به تدریج بر غلظت آن افزوده گردد. (از 6 تا 9 ماهگی غذا باید بصورت پوره و نرم باشد)
11.بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف حداقل یک هفته وقت لازم است.
12.قبل از یک سالگی از اضافه کردن نمک و ادویه به غذای کودک خودداری شود.
13.اگرچه برای تهیه بعضی از غذاها مثل: حریره، فرنی، مربا و غیره بایستی از شکر استفاده شود ولی از اضافه کردن شکر اضافی به آب میوه و غذاهای کودک خودداری شود.
14.همزمان با غذای کمکی، آب جوشیده و خنک به دفعات و حجم مورد علاقه شیرخوار به او داده شود.
15.همزمان با تغذیه کمکی، قطره آهن به میزان CC1 (حدود 25 قطره) به شیرخوار داده و بهتر است قطره آهن بین دو وعده غذا داده و بلافاصله به او قدری آب داده و دندانها تمیز گردد.
16.قبل از اماده کردن غذای کمکی و پیش از غذا دادن به کودک دستهای خود را با آب و صابون بشوئید و دستهای کودک را نیز قبل از غذا دادن بشوئید.
17.غذای کمکی را بلافاصله بعد از آماده شدن به کودک بدهید و باقی مانده آن را در ظرف تمیز با سرپوش مناسب در یخچال نگهداری نمائید (حداکثر 24 ساعت) و برای مصرف مجدد آن را کاملاً داغ کنید.
18.در عین حال که نسبت به غذا خوردن او بی تفاوت نیستید هرگز کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید.
19.اگر کودک نسبت به یک ماده جدید غذایی حساسیت نشان داد آنرا چند روزی قطع کرده و مجدداً با مقدار کمتری آن را شروع نمائید و اگر کودک مجدداً دچار حساسیت شد از دادن آن ماده غذایی تا مدتی صرف نظر نمائید.
20.هنگام بیماری، دفعات تغذیه با شیر مادر را افزایش داده و شیرخوار را به خوردن غذای مورد علاقه اش تشویق کنید.
21.کودکان ممکن است هنگام غذا خوردن رفتارهایی مانند: لج کردن، غذا نخوردن، گریه کردن، زدن زیر بشقاب غذا، تف کردن، بستن دهان و رفتارهایی نظیر آن داشته باشند که با آرامش مادر همراه با حوصله و صبر و دادن وقت کافی به کودک می توان او را آرام نمود.

خطرات زود شروع کردن تغذیه کمکی

1. احتمال ابتلای شیرخوار به اسهال، به دلیل عدم تکامل دستگاه گوارش.
2. ابتلاء به سوء تغذیه و عدم رشد کافی(چون غذای کمکی در مقایسه با شیر مادر و مقدار شیری که از مادر دریافت می کند دارای انرژی کمتری بوده و امکان ابتلاء به سوء تغذیه و تاخیر رشد افزایش می یابد.)
3.کاهش زمان مکیدن پستان مادر توسط شیرخوار و در نتیجه کاهش ترشح و تولید شیر مادر.
4.احتمال بروز حساسیت در شیرخواران بعلت عدم تکامل سیستم ایمنی شیرخوار.

خطرات دیر شروع کردن تغذیه کمکی

1.توقف یا کندی رشد(چون شیر مادر بعد از شش ماهگی در اکثر شیرخواران قادر به تامین نیازهای تغذیه ای نیست و بنابراین ممکن است باعث توقف یا کندی رشد آنها گردد).
2. مشکل پذیرش غذا توسط شیرخوار در صورت تاخیر تغذیه کمکی بعد از شش ماهگی استفاده از غذای کمکی نه تنها می تواند انرژی کافی برای جبران کمبود شیر مادر را تامین کند بلکه زمینه ساز دوران بسیار حساس آموزش تدریحی شیرخوار برای ایجاد عادت صحیح غذائی و استفاده از غذای سفره خانواده است.

 

 

 

منبع: سایت دکتر علی محمد خدائی، فوق تخصص نوزادان

خواندن 1641 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.