چهارشنبه, 12 دی 1397 ساعت 11:58

دل درد نوزاد: علل، علائم و راه درمان

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
دل درد نوزاد دل درد نوزاد دل درد نوزاد

اگر نوزاد شما دائماً بهانه‌گیری و گریه می‌کند ممکن است دچار دل درد شده باشد. علاوه بر علائمی دیگر مانند

تب، استفراغ یا اسهال که در کودک مشاهده می‌شود، توجه کنید که چه موقعی نوزاد شما ناراحت است (آیا بلافاصله پس از شیر خوردن ناله می‌کند؟). دل درد نوزاد یکی از علل اصلی بدخلقی زیاد کودکان است. در این مقاله ما به برخی از بیماری‌های شایعی که باعث ایجاد دل درد در نوزاد می‌شود اشاره می‌کنیم.

علل بروز دل درد در نوزادان

کولیک

یکی از دلایل ناراحتی‌های نوزادان زیر 6 ماه، کولیک است که دران نوزاد در ساعاتی از بیشتر روزها دچار دل درد بدون دلیل و غیرقابل توضیحی می‌شود. حدود 20 درصد از نوزادان به کولیک مبتلا هستند. علاوه بر بی‌قراری شدید، نوزادان مبتلابه کولیک پاهای خود را کشیده و صاف کرده و سپس در شکم خود جمع می‌کنند و گاز اضافی معده را خارج می‌کنند. کولیک درمانی ندارد بیشتر نوزادان تا پنج‌ماهگی با این بیماری بزرگ می‌شوند.

رفلاکس معده

رفلاکس معده یک بیماری است که ممکن است نوزادان به آن مبتلا شوند. بیماری رفلاکس معده نوزاد باعث می‌شود که غذا و مواد دستگاه گوارش به سمت مری آمده و باعث ایجاد احساس سوزش در پوشش مری شده و کودک را ناراحت کند. علائم بیماری رفلاکس معده نوزادان شامل دل دردی بوده که ممکن است کمر را نیز درگیر کرده و تا زانوها گسترش یابد. نوزادان مبتلابه بیماری رفلاکس معده با این بیماری بزرگ می‌شوند.

یبوست

یبوست یکی دیگر از علل دل درد در نوزادانی است که به‌تازگی شروع به خوردن غذاهای جامد غیر از شیر مادر کرده‌اند. اگر تعداد دفعات دفع مدفوع کودک کمتر از حد طبیعی آن باشد احتمالاً نوزاد به یبوست دچار شده است. مدفوع سخت و خشک نشانه ابتلا به یبوست است. یبوست می‌تواند باعث ایجاد دل درد تیزی در سمت چپ شکم شده و حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند. مصرف فیبر و مایعات می‌تواند در کاهش یبوست مؤثر باشد.

باد شکم

ناراحتی به دلیل وجود باد و نفخ شکم در نوزادان زیر 3 ماه شایع است زیرا روده این نوزادان هنوز کامل نشده است.

اسهال

دل درد و صدای غرغر شکم یکی از انواع دل درد است که با اسهال همراه می‌شود. ازآنجاکه اسهال می‌تواند به دلیل عفونت‌های ویروسی یا عفونت‌های باکتریایی باشد یا با مسمومیت‌های غذایی و انگل همراه باشد بهتر است به‌دقت آن را زیر نظر داشته باشید (به علائم دیگر که ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلات و بیماری‌های جدی و خطرناک دیگری باشند توجه داشته باشید). دل دردی که با اسهال همراه است به‌وسیله ماساژ ملایم و قرار دادن یک کیسه گندم گرم در ناحیه دردناک بهبود می‌یابد.

درهم روی روده

درهم روی روده یک بیماری نادر است که باعث دل درد در نوزادان (معمولاً بین 8 تا 14 ماهگی) می‌شود. این بیماری زمانی که یک قسمت از روده روی یک قسمت دیگر آن لغزیده و باعث انسداد روده شود، دل درد شدیدی در نوزاد ایجاد می‌کند. کودک به‌طور ناگهانی و به‌شدت گریه کرده و پاهای خود را به سمت شکمش می‌کشد. این بیماری در یک مدت‌زمانی مشخص التیام‌یافته و بهتر می‌شود. این نوزادان ممکن است استفراغ کنند و مدفوع خونی، تیره و مخاطی شکل داشته باشند.

آنفولانزای معده

اگر به دلیل ابتلا به آنفولانزای معده نوزاد استفراغ کند یا به اسهال دچار شود و تب کرده و اشتهای خود را از دست دهد ممکن است به‌سرعت به کم‌آبی بدن مبتلا شود. بنابراین باید به کودکی که در حال مبارزه با این بیماری است مقادیر زیادی مایعات (مایعات ساختنی یا شیر مایع) داده شود

عفونت‌های دیگر

چه باور داشته باشید و چه اعتقاد نداشته باشید، سرماخوردگی نوزاد و ابتلا به آنفولانزا می‌تواند باعث ایجاد دل درد در نوازد شود. این بدان دلیل است که خلط گلوی نوزاد که در اثر بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌شود از طریق گلو پایین رفته و معده نوزاد را تحریک می‌کند. عفونت مجرای ادرار و حتیعفونت گوش نیز در برخی موارد مشکلاتی مانند حالت تهوع و استفراغ را برای شکم نوزاد ایجاد می‌کنند

آلرژی غذایی

آلرژی غذایی می‌تواند باعث استفراغ، اسهال و دل درد شود. اگر مدفوع نوزاد شما خونی است یا بدن وی دچار خارش شده است احتمال ابتلا به آلرژی وجود دارد.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز باعث نفخ معده، باد شکم و اسهال می‌شود. این علائم در صورت مصرف محصولات لبنی تشدید می‌شوند.

بیماری حرکت

اگر کودک شما در هنگام مسافرت با اتومبیل یا وسایل نقلیه دیگر بیمار شده و استفراغ می‌کند ممکن است دچار بیماری حرکت یا ماشین‌گرفتگیشده باشد. کارشناسان بر این باورند که بیماری حرکت یا ماشین‌گرفتگی نوزاد زمانی ایجاد می‌شود که رابطه‌ای بین آنچه نوزاد می‌بیند و آنچه که در هنگام حرکت در برخی از قسمت‌های بدن خود مانند گوش داخلی و برخی از عصب‌ها احساس می‌کند وجود نداشته باشد.

چگونه متوجه دل درد نوزاد شویم؟

نوزاد شما با نشان دادن برخی علائم که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است به شما می‌گوید که دچار دل درد شده است:

• بدخلقی، بهانه‌گیری و گریه
• بی‌خوابی و غذا نخوردن
• گریه کردن بیش‌ازحد طبیعی
• اسهال
• استفراغ
• بی‌قراری (به خود پیچیدن و کشش عضلات)
• نشان دادن دل درد نوزاد توسط حالات چهره (فشار دادن چشم‌ها درحالی‌که آن‌ها را بسته است و شکلک درآوردن)

درمان

درمان دل درد نوزاد به شناسایی دقیق علت درد بستگی دارد. متخصص اطفال ممکن است پس از تشخیص علل زمینه‌ای داروهایی را تجویز کند. ممکن است داروهایی که درد را کاهش می‌دهد نیز تجویز شود. حتماً باید نوزاد شما که در حال مبارزه با این بیماری‌ها است مقادیر زیادی مایعات بنوشد.

 

 


منبع: سایت دکتر حمید شیخ الاسلامی، متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان

 

خواندن 2431 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.