پنج شنبه, 04 شهریور 1400 ساعت 05:38

25 مزیت مهم یوگا

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
25 مزیت مهم یوگا 25 مزیت مهم یوگا مدیکال آنلاین

آیا با یوگا آشنایی دارید؟ انواع آن را می شناسید؟ آیا این ورزش می تواند با معایبی نیز همراه باشد؟ در این مقاله شما را با 25 مزیت مهم یوگا آشنا می کنیم.

اگر اطلاعات چندانی درباره یوگا ندارید، اما حتما نام آن را شنیده اید. این تمرین آرامش بخش بیش از 5 هزار سال است که وجود دارد. پیشینه آن در هند باستان شکل گرفته است.
یوگا بیش از سوزاندن کالری و تقویت عضلات عمل می کند. این یک تمرین کلی بدن است که حالت های تقویتی و کششی را با تنفس عمیق و مدیتیشن یا آرامش ترکیب می کند. آیا فواید یوگا را می شناسید؟ آیا تمایل به شناخت نمونه هایی از یوگا دارید؟
با ما همراه باشید تا هرآنچه که لازم است که از یوگا بدانید را مطالعه کنید.

یوگا چیست؟

یوگا یک تمرین ذهنی حرکتی برای بدن است که می تواند جنبش، تمرکز و کنترل تنفس را در پی داشته باشد.
بیش از 100 شکل مختلف یوگا وجود دارد. برخی از آن ها سریع و شدید هستند و برخی دیگر ملایم و آرامش بخش می باشند. فوایدی که این ورزش دارد می تواند بسیار شبیه به ورزش تای چی و یا هنرهای رزمی باشد. کلمه یوگا از کلمه سانسکریت به معنی اتحاد گرفته شده است.

25 مزیت مهم ورزش یوگا

این تمرین و ورزش محبوب با مزیت ها و فواید بی شماری همراه است که در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم:

  1. بهبود گردش خون

    اولین اقدامی که یوگا برای شما انجام می دهد، این است که وضعیت گردش خونتان را بهبود می بخشد. بدین معنی که گردش بسیار بهتری از اکسیژن و مواد مغذی در تمام بدن شما در جریان خواهد بود. به دنبال آن با پوستی سالم تر و درخشان تر رو به رو خواهید بود.
  2. کمک به درست تنفس کردن

    تمام پروسه یوگا به این حالت پیش می رود که شما تنفس خود را به بهترین حالت کنترل نمایید. بدین ترتیب حجم ریه های خود را بیشتر و به تنفس بهتر خود کمک می کنید.
  3. کمک به کاهش فشار خون

    در صورتی که تمرینات یوگا خود را به طور کامل و درست انجام دهید، با افزایش گردش خون و بهبود سطح اکسیژن، می توانید تا حد زیادی به کاهش فشار خود خود کمک کنید.
  4. افزایش مقاومت عمومی بدن

    یوگا با تحریک اندام های درونی بدن می تواند بدن را در مقابل بیماری ها مقاوم تر نماید. شما بعد از تمرینات سالانه یوگا می توانید سیستم ایمنی بسیار قوی تری را به دست آورید.
  5. کاهش سرعت پالس

    یوگا با کاهش فشار می تواند سرعت پالس را نیز کاهش دهد. کم سرعت بودن پالس بیانگر پمپ قوی قلب با خون بیشتر و ضربان کمتر می باشد.
  6. تقویت قلب و عروق

    یوگا به کمک کاهش ضربان قلب و بهبود وضعیت اکسیژن رسانی منجر به استقامت قلب و عروق شما می گردد.
  7. بهبود شرایط دستگاه گوارش

    با توجه به تمام تحقیقاتی که در رابطه با یوگا صورت گرفته است، می توان گفت که این ورزش با فعال کردن سیستم گوارشی منجر به محدود شدن سوهاضمه، گاز معده و دیگر موارد مربوط به محدوده شکمی می شود.
  8. افزایش آستانه تحمل درد

    آستانه تحمل درد بعد از انجام تمرینات مرتب یوگا تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.
  9. افزایش متابولیسم

    با انجام تمرینات مرتب یوگا می توانید وزن ایده ال خود را نگه دارید و متابولیسم خود را افزایش دهید.
  10. کمک به تعادل به بدن

    این ورزش با افزایش سطح تمرکز می تواند به حفظ تعادل کمک کند.
  11. جلوگیری از پیر شدن زودرس

    یوگا تا حد زیادی می تواند با از بین بردن رادیکال های آزاد و سموم به سم زدایی بدن کمک کند. همچنین با کاهش سطح استرس نقش موثری در جلوگیری از پیری زودرس دارد.
  12. کمک به خواب راحت تر

    این ورزش با ریلکس کردن مغز و کاهش استرس کمک می کند تا خواب آسوده تری داشته باشید.
  13. تثبیت سیستم عصبی

    با ذهن آرامی که یوگا برایتان ایجاد می کند، می توانید سیستم عصبی آرامی داشته و آن را تثبیت نمایید.
  14. بهبود حافظه

    یوگا با افزایش گردش خون، می تواند میزان استرس را کاهش داده و با بهبود سطح تمرکز به بهبود حافظه کمک کند.
  15. کاهش کلسترول

    این ورزش با کاهش کلسترول خون نقش موثری در چربی سوزی شما خواهد داشت.
  16. بهبود سطح گلوکز

    یوگا سطح گلوکز در خون را متعادل می کند که به همین دلیل می تواند تا حد زیادی به کاهش بروز دیابت کمک کند.
  17. کاهش سطح سدیم

    یوگا کمک بسیار موثری برای کاهش سطح سدیم بدن می باشد.
  18. کمک به عملکرد غدد درون ریز

    با تمرین یوگا شما به بهبود سیستم غدد درون ریز خود کمک می کنید. با تنظیم هورمون ها سلامت فیزیکی و احساسی بدن تقویت می شود.
  19. افزایش گلبول های قرمز خون

    یوگا با افزایش سلول های قرمز خون می تواند سلول های اکسیژن خون را تقویت کرده و با کم خونی مقابله کند.
  20. کاهش میزان ابتلا به پوکی استخوان

    یوگا با کاهش سطح کورتیزول بدن به حفظ کلسیم و قوی تر شدن استخوان ها کمک می کند. بدین ترتیب احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.
  21. درمان سندرم تونل کارپال

    افرادی که به این سندرم مبتلا می باشند، با کمک چند جلسه یوگا می توانند سطح بهبودی زیادی به دست آورند.
  22. کمک به درمان بیماری ام اس

    یوگا با بهبود سیستم عصبی و کاهش استرس می تواند کمک موثری برای جلوگیری از ام اس و حتی بهبودی آن داشته باشد.
  23. کمک به بهبود درد های میگرن

    شاید جالب باشید که بدانید این ورزش تا میزان بسیار بالایی با افزایش جریان خون می تواند به کاهش سردرد های میگرنی کمک کند.
  24. بهبود اسکولیوز

    یوگا به شما کمک می کند تا شرایط قرار گیری کمر و انحنای پشت خود را بهتر کنید.
  25. کاهش یبوست

    یوگا با بهبود وضعیت گوارشی می تواند به کاهش یبوست کمک کند.

نمونه هایی از یوگا

نمونه هایی از اشکال مختلف یوگا عبارتند از:

  • هاتا

    این فرم مجموعه ای از حرکات اساسی را با تنفس ترکیب می کند.
  • وینیاسا

    مجموعه ای از ژست هایی که به آرامی به یکدیگر می رسند. این کلاس برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.
  • آشتانگا

    این نوع یوگا یک تمرین 8 قسمتی جسمی می باشد که برای افراد باتجربه تر مناسب است، زیرا نیاز به هماهنگی تنفس و استقامت در حالت های مداوم دارد.
  • بیکرام

    بیکرام که به عنوان یوگای داغ نیز شناخته می شود، مجموعه ای از 26 حالت چالش برانگیز است که در اتاقی که با دمای بالا گرم می شود، انجام می گیرد. این نوع برای افرادی مناسب است که دچار تعریق بالا نمی باشند. در نهایت این تمرینات تاثیر به سزایی در سم زدایی بدن دارند.
  • آینگار

    یک نوع یوگا که از وسایل پشتی مانند تسمه، بند و صندلی استفاده می کند تا به شما کمک کند بدن خود را در تراز مناسب حرکت دهید.
  • کوندالینی

    معمولا این نوع یوگا برای کسانی است که بیشتر به دنبال جنبه های معنوی یوگا می گردند. هدف از این تمرینات بیدار کردن انرژی موجود در ستون فقرات بوده که آگاهی حسی را افزایش دهد.
  • یین

    بعد از گذراندن یک روز کاری پر از استرس، انجام حرکات یین بهترین گزینه است. این حرکات به کمک بافت های همبند اطراف مفاصل شما را به آرامش زیادی دعوت می کنند.
  • آنوسارا

    آنوسارا به بالا بردن روحیه تاکید داشته و هدف از این تمرینات اصلاح فرم بدن و از بین بردن عدم تعادل می باشد.

سطح شدت با نوع متفاوت است.

شدت تمرینات یوگا بستگی به نوع یوگای شما دارد. تکنیک هایی مانند هاتا ملایم و کند هستند. بیکرام و یوگای قدرتی سریع تر و چالش برانگیزتر می باشند.

دیگر چه باید بدانم؟

  • هزینه

    متغیر می باشد. شما می توانید این تمرینات را بعد از آموزش کامل در منزل انجام دهید و یا در باشگاه و در کنار مربی آن را سپری کنید.
  • برای مبتدیان خوب است؟

    بله، افراد در هر سنی و هر سطح آمادگی جسمانی می توانند ابتدایی ترین حرکات یوگا را انجام دهند.
  • تجهیزات مورد نیاز

    شما به هیچ وسیله ای احتیاج ندارید، زیرا برای مقاومت به وزن بدن خود تکیه می کنید. اما احتمالاً شما می خواهید از یک تشک یوگا برای جلوگیری از حرکت در حالت ایستاده استفاده کنید و در حالت نشسته و دراز کشیده شما را محافظت کند. سایر تجهیزات اختیاری شامل یک توپ یوگا برای حفظ تعادل، یک یا دو بلوک یوگا و بندهایی است که به شما کمک می کند تا به پای خود برسید یا دستان خود را به پشت متصل کنید.
    به دلیل لغزنده بودن استفاده از جوراب توصیه نمی شود، اما اگر نیاز به پوشیدن جوراب دارید، جورابی تهیه کنید که کف آن لایه لاستیکی دارد.

آیا یوگا می تواند با معایبی همراه باشد؟

بهتر است تا به برخی از موارد توجه داشته باشید:

  • احتمال آسیب دیدگی

    شما باید حرکات و تمرینات یوگا را زیر نظر مربی خوب انجام دهید، زیرا در غیر اینصورت می توانید با انجام سرخود برخی از حرکات به خود آسیب برسانید.
  • زیاده روی

    قطعا انجام بیش از اندازه حرکات یوگا مانند هر ورزش دیگری می تواند مضر باشد. به طور مثال اگر وزن بیش از حدی را روی دست و یا پای خود بیاندازید، می تواند منجر به آسیب دیدگی مفاصل شما گردد.
خواندن 37 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 05 شهریور 1400 ساعت 09:48
محتوای بیشتر در این بخش: آموزش 8 حرکت مهم یوگا »

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.