یکشنبه, 02 دی 1397 ساعت 12:59

همه چیز درباره فواید و مضرات تخم مرغ

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
فواید و مضرات تخم مرغ فواید و مضرات تخم مرغ فواید و مضرات تخم مرغ

در علم تغذیه تخم مرغ را یکی از اقلام غذایی مغذی می دانند یک تخم مرغ حاوی مواد مغذی کامل و مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک جوجه و موجود زنده می باشد از اینرو مصرف به اندازه آن

مفید و زیاده روی در آن قطعا مضر است.
یک تخم مرغ حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و 6، کلسترول، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین های گروه ب(ب کمپلکس)،کلسیم، منیزیم، گوگرد، فسفر، روی، سلنیوم و آهن می باشد.
پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در تخم مرغ با کیفیت ترین نوع پروتئین در بین تمام مواد غذایی می باشند و به دلیل ارزش بالای بیولوژیکی آن کیفیت سایر پروتئین ها را نسبت به آن می سنجند. بخش اصلی سفیده تخم مرغ پروتئین و اسیدهای آمینه است به همین جهت سفیده تخم مرغ یکی از مواد غذایی محبوب در بین ورزشکاران است و حتی بسیاری از پودرهای پروتئین از سفیده تخم مرغ تهیه می شوند. زرده تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی کلسترول، ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است و در حقیقت در مصرف زرده تخم مرغ باید حد اعتدال را نگه داشت.

چه افرادی نباید در مصرف تخم مرغ زیاده روی کنند؟

• افرادی که دارای چربی و کلسترول بالا می باشند.
• افرادی که دچار غلظت خون می باشند زیرا تخم مرغ حاوی آهن و ویتامین ب12 به مقدار بالایی بوده که باعث خونسازی می شوند.
• افراد مبتلا به دیابت
• افرادی که دارای ازدیاد وزن می باشند
• افراد مبتلا به بیماری های کبدی از قبیل کبد چرب
• افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند.

تخم مرغ برای چه اشخاصی می تواند مفید باشد؟

• افراد لاغر و کسانی که قصد افزایش وزن دارند.
• افرادی که دچار کم خونی می باشند.
• ورزشکاران
• کودکان و نوجوانان در حال رشد
• افراد عادی و غیر بیمار نیز می توانند در حد اعتدال تخم مرغ مصرف نمایند.

چه تعداد تخم مرغ برای مصرف توصیه می شود؟

تقریبا اکثر مردم می توانند تا 3 عدد سفیده تخم مرغ پخته شده در روز جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان مصرف کنند و اگر به بیماری های ذکر شده در بالا مبتلا نباشند تا 6 تخم مرغ در هفته مفید است.

بهترین روش پختن تخم مرغ چیست؟

بهترین روش آبپز است، جهت جلوگیری از شکستن پوسته تخم مرغ ابتدا آنرا به مدت 20 دقیقه خارج از یخچال قرار دهید سپس آنرا در قابلمه ای که آب کاملا تخم مرغ را دربر گیرد روی شعله متوسط گاز قرار دهید وقتی آب به جوش امد شعله را کمی کاهش داده و اجازه دهید تخم مرغ 5 دقیقه در آب در حال جوشیدن بماند، همچنین ابتدا یک قاشق غذا خوری نمک به آب اضافه کنید کمک بسزایی در جلوگیری از شکستن پوسته تخم مرغ می کند.

چگونگی تشخیص تخم مرغ تازه از تخم مرغ فاسد یا نامناسب؟

فارغ از اینکه باید به تاریخ تولید و انقضا تخم مرغ توجه کرد روش دیگری نیز برای تشخیص وجود دارد.
تخم مرغ خام را در یک لیوان یا کاسه پر از آب گذاشته اگر تخم مرغ در ته آب در لیوان و کاسه ماند نشان از تازه و قابل مصرف بودن آن است اما اگر تخم مرغ به سطح آب آمد یعنی نامناسب است و آنرا مصرف نکنید.

چند نکته درباره خوردن تخم مرغ

از مصرف تخم مرغ خام خودداری کنید مواد مغذی در تخم مرغ خام جذب بدن نمی شوند و مانع جذب بعضی از مواد مغذی موجود در سایر غذاها از جمله ویتامین B1 نیز می گردند همچنین در تخم مرغ خام ممکن است نوعی باکتری بیماری زا بنام سالمونلا وجود داشته باشد. باکتری سالمونلا در انسان باعث تورم معده و روده، اسهال خونی، استفراغ، سردرد، بی‌حالی و درنهایت زمینگیری می‌شود. عفونت‌ با باکتری‌ سالمونلا پس‌ از خوردن‌ غذاهایی‌ نظیر گوشت‌‌، شیر تازه‌ یا تخم‌مرغ‌ خام‌ یا آشامیدن‌ آب‌ آلوده‌ به این‌ باکتری‌ ایجاد می‌شود. باکتری‌ سالمونلا در شرایط انجماد مواد غذایی‌ زنده‌ می‌ماند ولی با‌ پختن‌ کامل‌ از بین‌ می رود.

آیا پوست تخم مرغ قابل خوردن است و فوایدی برای بدن دارد؟

پوست تخم مرغ حاوی میزان بسیار بالایی از کلسیم کربونات می باشد کلسیم ماده معدنی مهمی برای بدن است و نقش مهمی در استحکام، رشد و ترمیم استخوان ها و دندان ها، تنظیم ضربان قلب و فشار خون، حرکت عضلات و آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی ایفا می کند. کمبود کلسیم عوارضی مانند بی قراری، بی خوابی، پوکی استخوان، فشار خون و گرفتگی مکرر عضلات را به همراه دارد. مقدار توصیه شده کلسیم برای بزرگسالان 600 الی 1000 میلیگرم در روز است که پوست یک تخم مرغ بیش از این حد را تامین می کند.

چگونه پوست تخم مرغ را مصرف کنیم؟

ابتدا باید پوست تخم مرغ را با مایع ظرفشویی شست و سپس آنرا به مدت 5 الی 10 دقیقه آبپز و یا در فر در درمای 250 درجه فارنهایت پخت تا اطمینان حاصل شود باکتری یا ویروس های احتمالی در آن کاملا از بین رفته اند بعد از آن مطمئن شوید پوست تخم مرغ کاملا خشک است سپس آنرا در آسیاب ریخته و به پودر تبدیل کنید. پودر حاصله را می توانید به هر غذایی از جمله شیر، ماست و غیره اضافه کنید، هر نصف قاشق چای خوری از پودر پوست تخم مرغ حاوی 400 الی 500 میلیگرم کلسیم قابل جذب است. نکته جالب این است که تفاوتی از نظر کیفیت بین این پودر و قرص های کلسیم کربونات وجود ندارد و این پودر شما را از مصرف قرص کلسیم بی نیاز میکند.

 

 


منبع: سایت دکتر دانیال نصیرزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

خواندن 2936 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.