یکشنبه, 02 دی 1397 ساعت 12:19

معرفی غذاهای چربی سوز مناسب برای درمان چاقی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ذاهای چربی سوز ذاهای چربی سوز ذاهای چربی سوز

افراد چاق و کسانی که قصد کاهش وزن دارند باید برنامه غذایی کم کالری داشته و در عین حال به میزان کافی پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را از برنامه غذایی خود دریافت کنند.
در این مقاله به معرفی برخی از مواد غذایی مفید که می توانند بخشی از رژیم لاغری شما باشند می پردازیم.


بادام

بادام حاوی پروتئین، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین E، ویتامین B2 و مقدار قابل توجهی کلسیم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، روی و فیبر است و البته دارای کالری بالایی نیز می باشد! هدف از مصرف بادام، اطمینان از دریافت میزان کافی از ویتامین ها و مواد معدنی در طی اجرای رژیم غذایی است. کلسیم، منیزیم و منگنز از عناصری می باشند که بدن برای متابولیزم چربی ها و حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها به آن ها نیازمند است. در روز می توانید تا 70 گرم بادام مصرف کنید. از آنجا که بادام حاوی کالری بالایی است نباید در مصرف آن زیاده روی نمایید.

مرغ

کسانی که قصد کاهش وزن دارند باید بیشتر غذاهایی مصرف کنند که حاوی پروتئین بالا و چربی و کربوهیدرات کمتری می باشند، در ضمن دریافت پروتئین کافی باعث می شود تا در دوره کاهش وزن از حجم و توده عضلات شما کاسته نشود، فیله و سینه مرغ 100 الی 300 گرم به شکل آبپز، بخارپز و یا گریل شده می تواند بخشی از برنامه غذایی شما باشد.

کلم

برای درمان چاقی یکی دیگر از غذاهای چربی سوز است، بروکلی، گل کلم، کلم برگ و کلم قرمز سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و کالری بسیار ناچیز می باشند. می توانید هم به صورت پخته شده و یا به شکل خام و در قالب سالاد میل کنید، سالاد کلم دارای فیبر فراوان بوده و باعث پر شدن شکم و احساس سیری نیز می گردد.
طرز تهیه: مقداری کافی از انواع کلم را رنده و یا خرد کرده چند قاشق ماست کم چرب، کمی روغن زیتون و نمک به آن بیافزاید و 2 الی 3 وعده در روز میل کنید.
بهتر است سالاد کلم را با مقداری پروتئین از قبیل فیله و سینه مرغ که در بخش قبل درباره آن توضیح داده شد مصرف کنید، یک وعده غذایی با پروتئین و مواد مغذی کامل می باشد. به عنوان مثال 50 الی 100 گرم فیله مرغ گریل شده + 70 الی 100 گرم سالاد کلم مقدار مناسبی برای یک وعده است.

غلات با سبوس کامل

برنج سفید، نان بدون سبوس، سیب زمینی را محدود و به جای آن ها برنج و نان سبوس دار که از گندم و یا جو تولید شده باشند را جایگزین کنید، 70 الی 120 گرم در روز مقدار مناسبی است.
غلات با سبوس حاوی مواد مغذی به میزان بیشتری در قیاس با غلات بدون سبوس می باشند اما از نظر میزان کالری تقریبا با هم برابرند.

روغن زیتون و نارگیل

روغن زیتون و روغن نارگیل را جایگزین سایر روغن های گیاهی کنید این دو روغن حاوی اسیدهای چرب امگا 6 و اسید گاما لینولنیک می باشند که هم برای سلامت پوست و مو مفید بوده و هم کمک به کاهش وزن می کنند، 1 الی 2 قاشق غذا خوری در روز میزان مناسبی برای مصرف می باشد.

چای سبز

چای سبز حاوی کافئین و آنتی اکسیدان های بسیار قوی است که کمک به افزایش سرعت متابولیزم چربی ها در بدن می کنند، در روز می توانید 2 الی 3 لیوان بنوشید.

عدس

بسیاری از حبوبات از جمله نخود، لوبیا چیتی و غیره چاق کننده می باشند اما در بین آن ها چند استثنا وجود دارد که یکی از آنها عدس است که اگر در حد اعتدال مصرف شود نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه کمک به کاهش وزن نیز می کند.
77 گرم عدس حاوی 7 گرم پروتئین، 17 گرم کربوهیدرات، 2.5 میلیگرم آهن، 248 میلیگرم پتاسیم، 133 میلیگرم فسفر و فقط حاوی 82 کالری و یک وعده غذایی فوق العاده مغذی و کم کالری است. می توانید 1 الی 7 وعده در هفته میل کنید و مقدار مناسب 50 الی 80 گرم در هر وعده است.

گیاه کلپ

کلپ یک گیاه دریایی و سرشار از مواد معدنی و به ویژه عنصر ید است و مصرف آن باعث افزایش سرعت متابولیزم و بهبود فعالیت غده تیروئید می شود، هورمون های ترشح شونده توسط غده تیروئید نقشی مهم در تنظیم وزن و تولید انرژی ایفا می کنند.
این گیاه در قالب مکمل غذایی توسط شرکت های مختلف تولید و عرضه می شود. اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند می توانند 3 الی 5 کپسول در هفته مصرف کنند.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی لیست کامل از اسیدهای آمینه و به عنوان با کیفیت ترین پروتئین در علم پزشکی شناخته می شود، بر عکس زرده تخم مرغ که حاوی کلسترول، چربی و کالری بالایی است بخش اصلی سفیده تخم مرغ آب، پروتئین، عناصر سلنیوم، کمی سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفر است، مقدار کالری موجود در 100 گرم سفیده تخم مرغ صرفا 48 کالری است و همچنین کلسترول موجود در آن بسیار ناچیز می باشد، می توانید تا 9 عدد سفیده تخم مرع در هفته مصرف کنید.

دارچین

دارچین دارای طبیعت گرم و انرژی زا بوده و همچین کمک به تنظیم قند خون و رفع خستگی می کند، می توانید به عنوان ادویه در پخت و پز و یا بصورت چای از آن استفاده کنید، مقدار مناسب 1/3 قاشق چای خوری در روز است.

کدو

کدو یکی از صیفیجاتی است که علاوه بر کالری کم به بدن در کاهش میزان چربی خون، کلسترول و تری گلیسرید کمک می کند، هم برای افرادی که قصد لاغری داشته و هم برای کسانی که دارای کلسترول بالا می باشند انتخاب مفیدی است. 205 گرم کدو حاوی 22 گرم کربوهیدرات، 22869 واحد ویتامین A(بتاکاروتن)، 2 گرم پروتئین و صرفا 82 کالری می باشد.
می توانید مقداری کدو پخته آنرا همراه با 1 الی 2 حبه سیر له کرده و سپس چند قاشق غذا خوری ماست کم چرب، زیره و کمی نمک به آن بیافزاید و به عنوان یک وعده غذایی میل کنید، در کاهش چربی بسیار اثر بخش می باشد.

آلبالو

تصور می شود مواد ترش طبیعی باعث افزایش تولید آنزیم های غده پانکراس(لوزالمعده) می گردند که این آنزیم ها می توانند در متابولیزم چربی ها و مواد قندی به افراد چاق کمک کنند، یکی از این مواد ترش و البته خوشمزه آلبالو است، می توانید روزانه یک لیوان چای آلبالو همراه با تعدادی کشمش و یا مویز میل کنید. توجه داشته باشید آلبالو دارای طبیعت سرد است و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت یک میوه عالی برای کاهش وزن و درمان چاقی است بویژه برای کسانی که علاوه بر چاقی به دیابت نوع 2 نیز مبتلا می باشند.
مصرف نصف یک گریپ فروت متوسط نیم ساعت قبل از هر وعده غذا هم باعث کاهش جذب چربی ها می شود و هم کمک به کاهش وزن می کند.
تحقیقات مختلفی در این زمینه صورت گرفته و محققین بر این باورند فقط مصرف میوه کامل گریپ فروت کمک به کاهش وزن می کند و آب گریپ فروت به تنهایی چندان موثر نمی باشد.
در ضمن گریپ فروت باعث افت فشار خون می شود و اگر دارای فشار خون پایینی می باشید نباید آنرا مصرف کنید!

سیب

بسیاری از میوه ها دارای اسید فراوان بوده از جمله پرتقال، نارنگی و غیره که خود باعث افزایش حس گرسنگی می شوند و برخی دیگر از میوه ها شیرین و دارای کالری بالا بوده و مناسب برای افراد چاق نمی باشند از قبیل هلو، طالبی، هندوانه و غیره، اما سیب یک میوه متعادل برای افراد چاق است که می توانید به عنوان میان وعده آنرا مصرف کنید، روزانه 1 الی 3 عدد سیب بین وعده های غذایی میل کنید و حتما قبل از خوردن پوست آنرا بکنید.

 

 

 


منبع: سایت دکتر دانیال نصیرزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

خواندن 1717 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.