پنج شنبه, 29 آذر 1397 ساعت 07:08

آبله مرغان: علائم و راه درمان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آبله مرغان آبله مرغان آبله مرغان

آبله مرغان نوعی بیماری خفیف و بسیار مسری است که توسط ویروس هرپس زوستر ایجاد می شود . این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد که البته

در کودکان شایع تر است . این بیماری در کشورهای توسعه یافته در طی سالیان گذشته به دلیل استفاده از واکسن کاهش چشم گیری داشته ولی هنوز هم در این کشورها این بیماری اتفاق می افتد اما با شیوع بسیار کمتر می باشد . در کشور ما به دلیل عدم استفاده از واکسن متاسفانه تعدادی از کودکان و بزرگسالان هنوز مبتلا به این بیماری تقریبا شدید می شوند. آبله مرغان بعد از مدت زمان طولانی به بیماری زونا تبدیل می شود .

آبله مرغان چیست؟

بیماری آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار مسری است . که یکسری لک های خارش دار و قرمز رنگ را در سرتاسر بدن ایجاد می کند و مشکلاتی برای خانم های باردار، نوزادان، نوجوانان و افرادی با ضعف سیستم ایمنی که قادر مبارز با عفونت ها نیستند ایجاد می کند .
افراد مبتلا به بیماری آبله مرغان از یک تا دو روز قبل از بروز ضایعات پوستی تا حدود هفت روز پس از بروز ضایعات می توانند منتقل کننده بیماری باشند . یک بار مبتلا شدن به بیماری آبله مرغان باعث ایجاد مسمومیت دائمی در فرد می شود . اما خبر خوب در مورد آبله مرغان این است اگر چه این بیماری تب دار و تقریبا شدید است اما با رعایت یکسری از اصول شما می توانید به راحتی کودک تان را در منزل مراقبت کنید .

علائم ضایعات پوستی آبله مرغان

مهمترین علامت بیماری آبله مرغان، ضایعات پوستی مهمترین یافته بیماران مبتلا به آبله مرغان است . این ضایعات معمولا از ناحیه صورت، سینه و پشت شروع می شود و به تدریج به نقاط دیگر بدن مانند اندام ها گسترش پیدا می کند . دانه ها در آبله مرغان بسیار سریع تکامل یافته و شروع به تشکیل پوسته می کنند و جای ضایعات ممکن است ظرف مدت چند روز و یا چند هفته باقی بماند . ضایعات در سه مرحله ایجاد می شود، ابتدا ضایعات به صورت قرمز کوچک بنام Papule هستند به تدریج این ضایعات پر از مایع می شوند که به آن ها تاول می گویند و در نهایت تاول ها پاره می شوند و حالت شبیه زخم و یا دلمه بسته پیدا می کنند . بنابراین شروع ضایعات ادامه و انتهای ضایعات پوستی در آبله مرغان می باشند .

علائم غیر پوستی آبله مرغان

بیماری آبله مرغان به غیر از ضایعات پوستی ممکن است علائم دیگری هم داشته باشد . مانند: تب، بی حالی و خستگی، بی اشتهایی، سردرد و ضایعات دهانی نیز می باشد .

درمان آبله مرغان

درمان فقط حالت نگدارنده دارد و شامل موارد ذیل می باشد .
اول از همه باید سعی کنید کودک خود را در منزل نگهداری کنید . این بیماری بسیار مسری می باشد و به راحتی به افراد دیگر جامعه انتقال پیدا می کند . معممولا وقتی ضایعات حاوی مایع باشند قابلیت سرایت دارند ولی به طور کلی معمولا یک هفته پس از شروع ضایعات به حالت خشک تبدیل می شوند و دیگر قابلیت سرایت نخواهند داشت .
کودک را در خانه به صورت مداوم استحمام کنید و اگر شامپو جدا از سر دارید بسیار خوب دارد و این شامپو یک اثر تسکین دهنده برای کودکان مبتلا به آبله مرغان دارد .
سعی کنید بعد از استحمام برای کودتان از پماد های تسکین دهنده استفاده کنید .
از مصرف آنتی بیوتیک های موضعی بی مورد بپرهیزید . زیرا این داروها خود می توانند موجب ضایعات آلرژیک در کودکان شود.
برای تسکین درد و تب از ایبوبروفن یا استامینوفن با تجویز پزشک استفاده کنید . دقت کنید برای کنترل تب کودک مبتلا به آبله مرغان هرگز از آسپرین استفاده نکنید .
برای اغلب کودکانی که مبتلا به آبله مرغان هستند این بیماری براحتی قابل کنترل است و مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر نوزاد و یا کودکی که سیستم ایمنی ضعیف شده دارد . اگر همراه با ضایعات آبله مرغان، اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس دارد و یا اینکه ضایعات پوستی حالت عفونی پیدا کرده اند حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید . اگر به محض مواجه با این بیماری به پزشک مراجعه کنید شانس بهبودی شما بیشتر است .
ضدعفونی کردن وسایل و لوازم بیمار برای پیشگیری از انتقال بیماری به سایرین ضروری است .

درمان خارش آبله مرغان

ناخن های کودک را کوتاه کنید چون باعث پیشگیری از خراش های پوستی و عفونی شدن ضایعه های پوستی می شود . در کودکان کوچک تر برای جلوگیری از خراش پوستی می توان از دستکش استفاده کرد .

 

 


منبع: سایت دکتر سارا لطفی، متخصص پوست، مو و زیبایی

خواندن 2832 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.