چهارشنبه, 28 آذر 1397 ساعت 11:15

ریزش سکه ای مو: علل و راه درمان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ریزش سکه ای مو ریزش سکه ای مو ریزش سکه ای مو

ريزش مو، يكي از دغدغه هاي هميشگي افراد جامعه است، پير و جوان هم نمي شناسد. به طوري كه مي توان گفت هر گروهي به نوعي به آن دچار است. يكي از انواع شايع ريزش مو، ريزش موي سكه اي است، ريزش ناگهاني مو

در يك نقطه مشخص، كه معمولا به دليل خالي شدن ناگهاني يك بهش از مو با نگراني هاي بسيار همراه است.
به طور كلي غم، اندوه، احساس گناه و استرس از مهم ترين عوامل ايجاد ريزش موي سكه اي هستند. افرادي كه به هر علتي اعتماد به نفس شان را از دست مي دهند يا يك باره تخريب شخصيت مي شوند، مي توانند كانديداي مناسبي براي ابتلا به اين بيماري باشند.

ريزش ناگهاني مو

هر گونه تغييري در سيستم ايمني بدن، باعث عكس العمل بدن بر عليه اين تغيير و در واقع عليه خودش مي شود. استرس يكي از همين عوامل است. به دنبال تاثيري كه استرس در سيستم ايمني بدن ايجاد مي كند نوعي آنتي بادي در بدن ترشح مي شود. اين آنتي بادي در سلول هاي بدن و فوليكول هاي مو رسوب مي كند و مو را از بين مي برد. عفونت هاي داخل دهان، عفونت دندان، سينوس و گاهي اوقات عفونت لبه پلك هم مي تواند باعث اين نوع ريزش مو در افراد شود.

وقتي به اندازه يك سكه موها طاس مي شود

شكلي از ريزش موي متداول، ريزش موي سكه اي است. اين نوع از ريزش مو كه در همه جوامع به ميزان قابل توجهي به چشم مي خورد عبارت است از ريزش ناگهاني قطعه اي از مو در هر نقطه اي از بدن. ريزش موي سكه اي معمولا با هيم احساسي همراه نيست؛ اما در برخي موارد و به ندرت با خارش و سوزش همراه است و البته اختلالات ناخن به اين شكل كه همزمان با ريزش مو، نقطه هاي فرو رفته اي روي ناخن ظاهر مي شود.
بايد دقت كنيم كه ناگهاني بودن، يكي از مشخصه هاي اصلي ريزش مو سكه اي است و با ريزش مويي كه در طول زمان در آقايان و خانم ها شاهدش هستيم متفاوت است. احتمال بروز اين نوع ريزش مو در هر گروه سني وجود دارد و مختص به دوره سني خاصي نيست. تقريباً يك درصد از افراد جامعه تا سن 50 سالگي حداقل يك بار ريزش موي سكه اي را تجربه مي كنند؛ اما به طور كلي شيوع اين بيماري در زنان و مردان برابر است. تقريباً 60 درصد افراد قبل از سن 20 سالگي به اين بيماري مبتلا مي شوند. ريزش سكه اي مو در افرادي كه سابقه خانوادگي و البته پوستي خشك داند بيشتر از ديگران است. نكته مهم تر اين كه اين نوع از ريزش مو در بچه ها بيشتر ديده مي شود. در حقيقت ريزش موي سكه اي ريزش مويي كاملاً ناگهاني است و تعداد زيادي از افراد جامعه احتمال ابتلا به آن را دارند.

استرس، عامل ريزش

استرس؛ مهم ترين علت ريزش موي سكه اي است. به همين دليل بچه هايي كه اولين تجربه ورود به مدرسه يا تغيير مقطع تحصيلي را دارند بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به اين نوع از ريزش مو قرار مي گيرند. به طور كلي ترس از يك صدا يا هر عامل شناخته يا ناشناخته اي كه روان افراد را دچار اختلال كند احتمال ابتلا به اين بيماري را بيشتر مي كند. نوعي از ريزش موي سكه اي، كه به دنبال استرس هاي شديد ايجاد مي شود غير قابل برگشت است؛ اما خوشبختانه به ندرت اتفاق مي افتد. نوع متداول اين بيماري قابل برگشت است و خود به خود درمان مي شود. به طور كلي غم، اندوه، احساس گناه و استرس از مهمترين عوامل ايجاد ريزش موي سكه اي هستند. افرادي كه به هر علتي اعتماد به نفس شان را از دست مي دهند يا يك باره تخريب شخصيت مي شوند، مي توانند كانديداي مناسب براي ابتلا به اين بيماري باشند. نوع مشهوري از اين بيماري به نام فردي است كه در جريانات انقلاب فرانسه، درست شب قبل از اعدام به طور ناگهاني همه موهايش را از دست داد.

راه درمان ریزش سکه ای مو

خوشبختانه بسياري از انواع ريزش هاي سكه اي مو به شيوه هاي مختلفي قابل درمان اند. يكي از راه هاي درمان اين بيماري استفاده از استروئيد موضعي است. با استفاده از استروئيد، مي توان اين نوع از ريزش مو را حداكثر در طول 3 ماه درمان كرد. البته به اين شرط كه عامل رواني ايجاد بيماري (استرس، اضطراب، ترس و…) كاملاً در فرد اين بين رفته باشد. حساسيت اين نوع از ريزش مو در آقايان، به خصوص وقتي كه موي ناحيه صورت آنها را نشانه مي گيرد بسيار بالاست و متأسفانه شايع تر. در اين موارد اولين و مهم ترين اقدام مراجعه به روان پزشك براي مشاوره و درمان عامل رواني بيماري است. بعد از اين مرحله با استفاده از شيوه اي مثل تزريق استروئيد موضعي، بيماري تقريباً به سرعت درمان مي شود.

تزريق كورتون، شيوه اي ديگري براي درمان

بسته به عامل ايجاد ريزش موي سكه اي، شرايط بهبودي هم متفاوت است. در گروهي از افراد كه درمان هاي موضعي، مثل تجويز موضعي استروئيد در جلوگيري از ريزش موسكه اي آنها به نتيجه نمي رسند روش جايگزين بسته به صلاح ديد پزشك معالج، تزريق كورتون روي آن است. البته به مقداري كاملاً مناسب و رقيق شده معمولاً رشد مو در اين افراد بعد از تزريق كورتون، به صورت تارهاي نازك مو و سفيد رنگ است. تارهاي نازك مو آهسته آهسته رشد مي كنند و در طول سه ماه تبديل به تار موي كامل مي شوند. البته بايد در نظر بگيريم كه اگر، عامل ريزش مو، روحي – رواني است، اين عامل بايد حذف شود. زيرا ممكن است اين راه نيز، نتيجه اي نداشته باشد.

 

منبع: سایت دکتر سهیل فاتح، متخصص پوست، مو و زیبایی

خواندن 1343 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.