چهارشنبه, 28 آذر 1397 ساعت 06:59

علت سفیدی زودرس مو و درمانی برای آن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سفیدی زودرس مو سفیدی زودرس مو سفیدی زودرس مو

سفید شدن موها با افزایش سن امری طبیعی است و در حقیقت نشانه آن است که بدن در حال فرسوده شدن و پیری است. زمانی که انرژی بدن با افزایش سن تحلیل می رود قابلیت تولید کلاژن کاهش و چین و چروک پوست افزایش می یابد و از طرف دیگر...

سلول های رنگدانه ای که در ریشه موها قرار دارند به آهستگی از بین می روند و ریشه مویی که دارای تعداد کمتری سلول های رنگدانه می باشد قابلیت تولید مقدار کمتری ملانین را دارد. ملانین ماده ای شیمیایی است که باعث تولید رنگ در تارهای مو می شود.
به طور میانگین سن آغاز سفید شدن موها 30 سالگی در مردان و 35 سالگی در زنان است که با افزایش سن بر سرعت سفیدی موها افزوده می شود، البته عوامل ژنتیکی نیز در روند سفید شدن موها و سن آغاز آن دخیل می باشند.
نباید انتظار داشت شخصی که سن او کمتر از 35 سال بوده دارای موهای سفید زیادی باشد گرچه وراثت در آن دخیل است اما سفید شدن زودرس موها نیز می تواند دلیل بر وجود مشکل در متابولیزم و بیوشیمی بدن باشد.
از دلایل متابولیکی که سبب سفید شدن زودرس موها می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم توازن مواد معدنی در بدن

سلول های رنگدانه ای که در ریشه موها قرار دارند از عناصر آهن و منگنز برای تولید رنگ در تار موها استفاده می کنند اگر به این عناصر در طبیعت و در سنگهای معدنی نگاه کنید رنگ آن ها سیاه و تیره می باشد و یکی از نشانه های سفیدی زودرس موها می تواند کمبود آن ها در بدن باشد. از طرفی دیگر ازدیاد عناصر کلسیم و روی نیز عاملی برای سفیدی موها در جوانی می باشند این عناصر به رنگ سفید بوده و ازدیاد آن ها سبب رسوبشان در بافت های نرم بدن از قبیل موها می شود.

کمبود ویتامین ب 12

کمبود ویتامین ب 12 نیز از عوامل مهم در سفید شدن زودرس موها می باشد، کمبود آن سبب کم خونی، کاهش انرژی بدن و قدرت حافظه نیز می گردد.

مشکلات غده تیروئید

مشکلات غده تیروئید بویژه کم کاری تیروئید می تواند به بسیاری از مشکلات مرتبط با پوست و مو از جمله ریزش و سفیدی موها دامن زند.

استعمال دخانیات

تحقیقات نشان می دهد استعمال دخانیات سبب کاهش تولید ملانین توسط سلول های رنگدانه ای می شود و افرادی که از دخانیات استفاده می کنند 4 برابر بیشتر در خطر سفیدی زودرس موها نسبت به سایرین می باشند.

سایر فاکتورهایی که می توانند در سفیدی زودرس موها نقش ایفا نمایند عبارتند از: کم خوابی، استرس، تغذیه نامناسب و فعالیت جنسی بیش از حد
سوال مهم این است که آیا محصولاتی که معمولا بصورت محلول و شامپو تولید می شوند و ادعا می کنند رنگ موها را به حالت طبیعی بر می گردانند واقعا موثرند؟ همان طور که توضیح داده شد عوامل مختلفی باعث سفید شدن زودرس موها می شوند و بنا بر تجربه هیچ کدام از این محصولات اثر بخش نمی باشند و بی جهت وقت و هزینه خود را صرف خرید آن ها نکنید. صرفا مصرف گیاه دارویی دم اسب(Horsetail) به شکل مکمل غذایی و زیر نظر پزشک می تواند کمی تاثیر گذار باشد.
همچنین در مواردی که علت سفیدی زودرس موها ارثی نبوده این روند قابل درمان و کنترل می باشد که ابتدا باید با انجام تست آنالیز مو و آزمایشات خون وضعیت غده تیروئید، ویتامین های بدن و مواد معدنی رسوب کرده در بافت مو اندازه گیری شود و سپس برنامه درمانی مناسب تنظیم گردد و به مرور رنگ موها به حالت عادی باز می گردند. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله آنالیز مو را مطالعه نمایید.

 

 


منبع: سایت دکتر دانیال نصیرزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

خواندن 1240 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.