پنج شنبه, 11 شهریور 1400 ساعت 19:49

سی تی اسکن قلب

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سی تی اسکن قلب سی تی اسکن قلب مدیکال آنلاین

در این مقاله شما را با سی تی اسکن قلب آشنا می کنیم.

سی تی اسکن قلب چیست؟

اسکن توموگرافی کامپیوتری قلب (CT)، که اسکن قلب غربالگری کلسیم نیز نامیده می شود، برای یافتن رسوبات کلسیم در پلاک افراد مبتلا به بیماری قلبی استفاده می شود.
در واقع این روش آزمایشی بدون درد بوده که به کمک آن می توان بسیاری از بیماری های قلبی را تشخیص داد.
هرچه کلسیم کرونری بیشتر باشد، تصلب شرایین (نام یک بیماری در رگها) بیشتر است. این به شما شانس بیشتری برای مشکلات قلبی عروقی در آینده می دهد.
برخی از انواع بیماری های عروق کرونر در سی تی اسکن ظاهر نمی شوند، بنابراین مهم است که به خاطر داشته باشید که این آزمایش نمی تواند مواردی مانند حمله قلبی را به طور کامل پیش بینی کند.
علاوه بر سی تی اسکن، پزشک شما ممکن است سی تی آنژیوگرافی کرونر (CTA) را سفارش دهد تا تصاویر دقیق تری از عروق قلب شما دریافت کند.

چگونه باید برای سی تی اسکن قلب آماده شوم؟

می توانید به مصرف داروهای خود ادامه دهید. اما باید 4 ساعت قبل از آزمایش از غذا خوردن، مصرف کافئین و سیگار کشیدن خودداری کنید. سی تی اسکن ها از اشعه ایکس استفاده می کنند، بنابراین اگر باردار هستید این کار توصیه نمی شود. همچنین در صورتی که در حال پرتو درمانی می باشید و یا به بیماری های کلیوی و آسم مبتلا هستید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

  • سی تی اسکن قلب باید در بیمارستانی تخصصی انجام شود.
  • پرستار قد، وزن و فشار خون شما را ثبت می کند. ممکن است برای تجزیه و تحلیل لیپید خون بگیرید.
  • شما روی یک تخت مخصوص اسکن دراز می کشید.
  • متخصص سه ناحیه کوچک از قفسه سینه شما را تمیز می کند و تکه های الکترود چسبناک کوچک را در آنجا قرار می دهد.
  • مردان ممکن است انتظار داشته باشند که قفسه سینه شان تا حدی تراشیده شود تا به الکترودها بچسبد. آنها به مانیتور الکتروکاردیوگراف (EKG) متصل هستند که فعالیت الکتریکی قلب شما را نشان می دهد.
  • همچنین ممکن است از مواد حاجب (موادی برای افزایش کنتراست در تصویربرداری) استفاده کنید. این امر به نمایان شدن عروق کرونری شما کمک می کند.
  • در حین اسکن، شما احساس می کنید که تخت در داخل یک اسکنر دونات شکل حرکت می کند. سی تی اسکن با سرعت بالا تصاویر زیادی را با ضربان قلب شما هماهنگ می کند.
  • یک برنامه کامپیوتری که توسط رادیولوژیست قلب و عروق هدایت می شود، تصاویر را تجزیه و تحلیل می کند تا به دنبال کلسیفیکاسیون در عروق کرونری شما باشد. اگر هیچ کدام وجود نداشته باش ، یک آزمایش منفی تلقی می شود. اما هنوز ممکن است پلاک نرم و غیر کلسیفیکی وجود داشته باشد.
  • در صورت وجود کلسیم، رایانه عددی ایجاد می کند که میزان بیماری عروق کرونر را تخمین می زند.
  • کل کار فقط چند دقیقه طول می کشد.

بعد از انجام سی تی اسکن قلب چه اتفاقی رخ می دهد؟

بعد از انجام سی تی اسکن شما می توانید رژیم غذایی و فعالیت های روزمره خود را دنبال کنید.
نتایج بررسی خواهند شد:

  • تعداد پلاک های کرونری کلسیفیه شده در عروق کرونر و چگالی آنها
  • عدد کلسیم شما

تیمی از متخصصان قلب و عروق نتایج سی تی اسکن قلب شما را بررسی می کنند. آنها عدد کلسیم و سی تی آنژیوگرافی شما را همراه با مواردی مانند فشار خون و تجزیه و تحلیل چربی شما ارزیابی خواهند کرد. سپس هرگونه تغییر در شیوه زندگی و داروهای شما را به علاوه سایر آزمایشات قلبی که باید انجام دهید، توصیه می کنند.

آیا سی تی اسکن قلب تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

به طور معمول برای دریافت هزینه از بیمه های پایه درمانی باید به مراکز طرف قرارداد با آن ها مراجعه داشته باشید. البته در صورتی که دارای بیمه تکمیلی باشید، می توانید بخشی از هزینه خود را از بیمه دریافت کنید. بهتر است تا قبل از مراجعه هماهنگی های لازم را با مرکز مورد نظر و بیمه خود داشته باشید.

خواندن 1339 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 11 شهریور 1400 ساعت 20:02

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.