چهارشنبه, 23 تیر 1400 ساعت 08:54

درمان آرتروز زانو در خانه

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
درمان آرتروز زانو در خانه درمان آرتروز زانو در خانه مدیکال آنلاین

آیا شما هم دچار زانو درد شده اید، اما نمی دانید علت آن چیست؟ آیا در رابطه با آرتروز زانو چیزی شنیده اید؟ آرتروز و ساییدگی مفصل زانو یک بیماری کاملا جدی می باشد که می تواند منجر به بروز درد های شدید، بی حرکتی زانو، خشکی و تغییر شکل مفصل زانو شود و راه رفتن و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد.
آیا درمان آرتروز زانو در خانه با انجام تمرینات ورزشی ممکن است؟
آیا لازم است تا حتما یک فیزیوتراپیست به انجام تمرینات درمانی ما نظارت داشته باشد؟
چه تمریناتی می توانند برای درمان این عارضه کمک دهنده باشند؟

در این مقاله مطالعه می کنیم:
1. از کجا بفهمیم که به آرتروز زانو مبتلا شده ایم؟
2. نتیجه عدم درمان آرتروز زانو چیست؟
3. تمرینات ورزشی برای درمان آرتروز زانو در خانه
4. درمان های فیزیوتراپی برای آرتروز زانو

از کجا بفهمیم که به آرتروز زانو مبتلا شده ایم؟

برای اینکه پاسخ این سوال را پیدا کنید، بهترین کار این است که به صدا دادن زانوی خود در هنگام حرکت کردن توجه کنید. همچنین در هنگام صبح به این موضوع دقت کنید که آیا زانوی شما حالت خشکی و بی تحرکی دارد و یا خیر.
اما به طور کلی این بیماری با نشانه ها و علائم زیر همراه است که باید به آن ها توجه کنید:

  1. درد شدید زانو خصوصا در زمان حرکت کردن و راه رفتن
  2. بی حرکتی زانو و خشک بودن مخصوصا پس از استراحت کردن زانو
  3. شنیدن صدای تق تق و یا قیژقیژ از زانو
  4. ورم زانو به دلیل جمع شدن مایع مفصلی
  5. بزرگ شدن مفصل زانو به علت وجود زائده های استخوانی
  6. خالی کردن زانو به یک باره
  7. عدم توان در حرکت دادن آزادانه زانو
  8. حالت خمیدگی شکل زانو در اکثر موارد
  9. ضعیف شدن و تحلیل عضلات زانو

نتیجه عدم درمان آرتروز زانو چیست؟

اگر شما هر کدام از علائم بالا را در خود مشاهده کردید، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه داشته باشید. پزشک به کمک معاینات فیزیکی و عکس های رادیولوژی مربوطه به تشخیص این عارضه پرداخته و روش های درمانی مناسب را برای شما مطرح می کند. در صورت شدید نبودن بیماری، شما می توانید تحت نظارت فیزیوتراپیست هم در منزل و هم در کلینیک فیزیوتراپی برای درمان خود اقدام کنید. اما اگر درمان به موقع صورت نگیرد، مجبور می شوید تا تحت عمل جراحی قرار بگیرید. جراحی علاوه بر اینکه یک روش درمانی تهاجمی می باشد، هزینه دو چندانی نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

تمرینات ورزشی برای درمان آرتروز زانو در خانه

قبل از اینکه نگاهی به تمرینات زیر بیاندازید، باید بدانید که انجام این ورزش ها به صورت نادرست می توانند سبب شدید تر شدن عارضه شود. بنابراین با دقت بالا آن ها را انجام دهید و قطعا بهتر است تا با یک فیزیوتراپیست نیز مشورت داشته باشید.

  1. تمرین اول: کشیدن عضله همسترینگ

    برای انجام این تمرین روی زمین بنشینید و پاهایتان را دراز کنید. سپس یکی از زانوهایتان را خم کنید به صورتی که روی زمین قرار گرفته باشد و کف پا روی ران پای دیگر قرار گیرد. در ادامه از قسمت لگن خود به صورت بسیار آرام روی انگشتان پای خود خم شوید تا جایی که احساس درد نداشته باشید. توجه کنید که کمر و گردن خود را در این تمرین خم نکنید. در همین حالت عضلات خود را شل کرده و در ادامه همین کار را با پای دیگر خود انجام دهید.
  2. تمرین دوم: کشیدن عضله چهار سرران

    این تمرین را می توانید به دو شکل انجام دهید:
    • بایستید و اگر نیاز به برقراری تعادل دارید، می توانید از دیوار و یا یک صندلی کمک بگیرید. سپس یکی از پاهای خود را به سمت عقب برده و مچ همان پا را با دست بگیرید. اگر پای چپ را به عقب برده اید باید با دست راست مچ پا را نگه دارید. با سفت کردن عضلات شکم و باسن خود، پا را به سمت باسن کشیده و چند لحظه در همین حالت نگه دارید. در ادامه این کار را با پای دیگر خود انجام دهید.
    • بر روی شکم خود بخوابید و بازو های خود را به سمت بالا قرار دهید. یکی از زانو های خود را خم کرده و با مچ دست آن را نگه دارید. تا جایی که احساس کشش داشته باشید، چند ثانیه در این وضعیت بمانید و به آرامی به حالت قبلی خود برگردید.
  3. تمرین سوم: بالا بردن عضله چهار سر ران

    برای انجام این تمرین روی یک صندلی بنشیند و پاهای خود را کاملا روی زمین بگذارید. با سفت کردن عضلات شکم، یکی از پاهای خود را به طور صاف بلند کنید. از دستان خود کمک بگیرید و سعی کنید تا ران خود را به طرف بالا ببرید. این تمرین را با پای دیگر خود نیز انجام دهید.
  4. تمرین چهارم: خم شدن به سمت جلو

    برای این تمرین به گونه ای بایستید که بین پاهای شما کمی فاصله داشته باشد. سپس از سمت کمر خود خم شده تا نوک دستانتان را به نوک پاهای خود برسانید. توجه کنید که این کار را تا جایی انجام دهید که احساس درد نداشته باشید. در همین وضعیت دستان خود را به صورت شل رو به روی خود به شکل آویزان قرار دهید. 5 ثانیه در همین حالت باقی بمانید و به آرامی به حالت ابتدایی برگردید. در زمان استادن کمر خود را کاملا صاف نگه دارید.
  5. تمرین پنجم: بالابردن ساق پا

    بایستید و از صندلی و یا دیوار برای حفظ تعادل خود کمک بگیرید. روی پای چپ خود قرار بگیرید و پای دیگر را پشت پای چپ بگذارید. در ادامه پای راست خود را به طرف بالا و پایین حرکت دهید. در زمانی که این تمرین را انجام می دهید باید عضلات شکم و باسن خود را سفت کنید. این تمرین را با پای دیگر خود انجام دهید.
  6. تمرین ششم: بالا بردن پا به طرفین

    یک صندلی را با دست خود نگه دارید و طوری بایستید که کمی بین پاهای شما فاصله داشته باشد. به آرامی پای چپ خود را به سمت چپ بالا ببرید. سپس زانوی راست خود را کمی خم کنید و حدود 1 ثانیه به بالا برده و پایین برگردانید. سپس این کار را با پای دیگر خود تکرار کنید. (تکرار این تمرین 10 الی 15 بار)
  7. تمرین هفتم: اسکوات

    پاهایتان را به اندازه عرض شانه خود باز کنید. دستان خود را بالای سرتان قرار دهید. انگار که قصد نشیتن روی یک صندلی را دارید، به عقب خم شوید. توجه کنید که پاهای شما باید جلوتر از بدنتان قرار داشته باشد. در همین شرایط دستان خود را تا رو به روی خود به طرف پایین بیاورید.چند ثانیه در این وضعیت بمانید و به حال قبلی خود برگردید.
  8. تمرین هشتم: حرکت زانو به صورت خوابیده

    انجام این تمرین برای تقویت عضلات باسن صورت می گیرد. گاهی اوقات ضعف شدید عضله باسن سبب وارد شدن شوک زیادی به مفصل زانو می شود.
    برای انجام این تمرین به پهلو دراز کشیده و پاهای خود را به صورت 90 درجه در حالی که کنار هم قرار دارند، خم نمایید. تا جایی که می توانید، زانوی بالایی خود را به طرف بالا برده و چند ثانیه نگه دارید. سپس به سمت پایین برگردانید.

درمان های فیزیوتراپی برای آرتروز زانو

در بسیاری از موارد روش های درمانی فیزیوتراپی می توانند بهترین نتیجه درمان را برای بیمار به وجود بیاورند. این روش ها عبارتند از:

  1. مگنت تراپی

    در این روش که کارایی بسیار بالایی به همراه دارد، از شدت میدان مغناطیسی استفاده می شود. این امواج با تنظیم جریان خون، در ناحیه تحت درمان اثر بسیار مثبتی خواهند داشت.
  2. لیزر تراپی

    امروزه با استفاده از دستگاه های پیشرفته لیزر، می توان به خوبی برای درمان این عارضه اقدام نمود. با توجه به پیشرفت بیماری، بین 10 تا 15 جلسه درمانی مورد نیاز است و مدت زمان هر کدام از آن ها، حدود 10 تا 15 دقیقه است.
  3. طب سوزنی

    طب سوزنی همراه با استفاده از دارو های گیاهی، می توانند کمک موثری برای کاهش درد آرتروز زانو و بهبودی آن داشته باشد.
  4. سرما درمانی

    این روش جریان خون را کاهش می دهد و کمک بسیار موثری به کاهش تورم می کند.
  5. گرما درمانی

    این روش درمانی با افزایش جریان خون، سفتی مفصل زانو را کاهش داده و به بهبودی آن کمک موثری می کند.
  6. هیدروتراپی

    در این روش فیزیوتراپیست ورزش های موثری را در آب برای شما تجویز می کند تا درد و علائم این عارضه تا حد زیادی کاهش یابند.

سخن آخر

در این مقاله تمرینات ورزشی که برای بهبودی عارضه آتروز زانو موثر هستند را مطالعه کردیم و همچنین با روش های درمانی فیزیوتراپی آن، آشنا شدیم. باید بدانید که تمرینات ورزشی در منزل می توانند نقش پیشگیری از بروز این بیماری را داشته باشند و اگر شما دچار آرتروز زانو هستید، حتما باید تحت نظارت فیزیوتراپیست این تمرینات را انجام دهید تا شدت عارضه افزایش نیابد و بهبودی برای شما حاصل شود.

خواندن 101 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 تیر 1400 ساعت 09:12

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.