شنبه, 30 مرداد 1400 ساعت 05:36

مردمک گشادی و مردمک تنگی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
مردمک گشادی و مردمک تنگی مردمک گشادی و مردمک تنگی مدیکال آنلاین

میوز چشم چیست و چگونه و به چه دلایلی دچار اختلال می گردد؟ این اختلالات چگونه تشخیص داده شده و روش های درمانی آن کدام اند؟

مردمک چشم و یا حلقه سیاه در مرکز چشم شما! حتما به آن توجه کرده اید.
اندازه آن هزاران بار در روز تغییر می کند. هنگامی که شما در نور کم هستید، بزرگتر می شود تا متوجه نور بیشتری شوید. هنگامی که در نور شدید هستید، برای محافظت از چشم و جلوگیری از نور، کوچک می شود.
در این مقاله با ما همراه باشید، زیرا قصد داریم در رابطه با علل بروز مشکلات میوز، تشخیص و درمان آن مطالب مفیدی را برایتان شرح دهیم.

میوز چشم چیست؟

میوز حالتی است که مردمک چشم شما کوچک و منقبض می گردد. اگر مردمک چشم شما حتی در نور کم نیز کوچک بماند، می تواند نشانه این باشد که همه چیز در چشمتان آنطور که باید کار نمی کند که به آن میوز غیر طبیعی می گویند و ممکن است در یک یا هر دو چشم شما اتفاق بیفتد.

علل بروز میوز غیرطبیعی

شاید بخواهید تا دلایل میوز غیر طبیعی را بیشتر بشناسید، پس موارد زیر را مشاهده کنید:

  1. سن

    طبیعی است که مردمک نوزاد تازه متولد شده حدود 2 هفته کوچک بماند، بنابراین چشم در برابر نور شدید محافظت بیشتری می شود. با افزایش سن، مردمک چشم شما نیز کوچکتر شده و ماهیچه هایی که روی مردمک کار می کنند، می توانند ضعیف شوند. این می تواند دیدن شب را برای شما سخت تر کند.
  2. التهاب

    تورم داخل چشم می تواند بزرگ شدن مردمک چشم را سخت کند. گاهی اوقات با وارد شدن آسیب به چشم نیز، این اتفاق رخ خواهد داد.
  3. عوارض جانبی دارو

    اضطراب، اسپاسم عضلانی خاص و داروهای تشنجی مانند دیازپام (والیوم) یا آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) می توانند مردمک چشم شما را کوچک کنند. همینطور مواد مخدر، چه تجویز شده و چه غیرقانونی، نقش موثری در بروز این اتفاق دارند.
  4. ژنتیک

    به دنیا آمدن بدون ماهیچه ای که مردمک چشم شما را کنترل می کند یا با عضلات مردمک که درست تشکیل نشده اند، میوز مادرزادی یا میکروکوریا گفته می شود که ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم اتفاق بیفتد. اگر آن را دارید، ممکن است نزدیک بین بوده و در دیدن چیزهای دور مشکل داشته باشید. یا ممکن است دچار گلوکوم باشید، به این معنی که فشار زیادی در داخل کره چشم شما وجود دارد.
  5. سندرم هورنر

    این سندرم بیماری نادری است که سبب بروز اختلال در مسیر عصبی مغز به طرف چشم و صورت می شود. بدین ترتیب می تواند یکی از مردمک های شما را از دیگری کوچکتر کند. می توانید آن را از والدین خود به ارث ببرید، یا ممکن است پس از آسیب گردن یا جراحی گردن اتفاق بیفتد. همچنین اگر قفسه سینه، گردن یا مغز شما به درستی شکل نگرفته باشد می توانید آن را دریافت کنید. گاهی اوقات کودکان در صورت ابتلا به یک نوع سرطان نادر به نام نوروبلاستوما یا تومور در قسمت دیگری از بدن خود به این بیماری مبتلا می شوند.
  6. نوروسفلیس

    عفونت باکتریایی در مغز شما که از سیفلیس درمان نشده (نوعی بیماری مقاربتی) ناشی می شود.
  7. کمبود شدید ویتامین D

    کمبود مقدار زیاد ویتامین D در بدن نیز می تواند نقشی در بروز این اتفاق داشته باشد.

تشخیص میوز غیر طبیعی

برای تشخیص اینکه آیا میوز غیرطبیعی دارید، پزشک شما در یک اتاق تاریک به چشمانتان دقیق نگاه می کند. او از شما می خواهد به یک شیء دور نگاه کنید تا موارد زیر را بررسی کند:

  • اندازه باز شدن پلک
  • اندازه و شکل مردمک
  • برابر بودن اندازه مردمک چشم
  • واکنش مردمک چشم به نور شدید
    اندازه مردمک عادی در نور روشن 2 تا 4 میلی متر و در تاریکی 4 تا 8 میلی متر است. پزشک می تواند مردمک هر دو چشم شما را اندازه گیری کند تا ببیند چقدر کوچک و بزرگ می شوند.
    گاهی اوقات، پزشک از قطره هایی که موجب بزرگ شدن مردمک چشمتان می شود را استفاده می کند تا واکنش شما را ببیند. همچنین ممکن است تا تصاویری از قفسه سینه، مغز یا گردن شما را برای رد علائم سندرم هورنر پیشنهاد دهد.

درمان میوز غیر طبیعی

توصیه های پزشک بستگی به علت ایجاد میوز غیرطبیعی شما دارد. اگر دارو علت آن باشد، ممکن است بتواند گزینه دیگری را پیدا کنند که مشکل را حل نماید.
اگر مردمک چشم شما به دلیل التهاب در چشم کوچک است، می تواند قطره های گشاد کننده طولانی مدت (آتروپین یا هوماتروپین) به شما بدهد که مردمک چشم را پهن تر می کنند. آن ها بسیار شبیه قطره هایی هستند که پزشک برای گشاد شدن چشم در طول معاینه استفاده می کند، اما استفاده از آن ها می تواند تا 2 هفته طول بکشد.
اگر سندرم هورنر باعث ایجاد آن شده باشد ، ممکن است انجام چندین آزمایش مورد نیاز باشد تا بفهمند چگونه بهترین درمان را انجام دهند.

خواندن 1767 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 01 شهریور 1400 ساعت 05:21
محتوای بیشتر در این بخش: عوارض جراحی آب مروارید »

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.