دوشنبه, 03 دی 1397 ساعت 09:20

انواع پرده بکارت: تشخیص سلامت، ترمیم و پاسخ به سوالات متداول شما

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
انواع پرده بکارت انواع پرده بکارت انواع پرده بکارت

تصور کنید که واژن زن مانند یک تونل است (که واقعا هم این طور است) و کسی در ورودی این تونل یک پرده قرار داده است به طوری که این پرده

بیشتر دهانه‌ی تونل (و نه همه‌ی آن) را پوشانده است. پرده‌ی بکارت نیز دقیقا به همین شکل است. اغلب زنان هرگز خودشان پرده بکارت خود را نمی‌بینند هرچند دیدن آن بسیار ساده است و فقط کافیست لب‌های داخلی واژن را کنار بزنید و یک آینه نزدیک خود قرار داده و دهانه ورودی واژن را در آینه نگاه کنید. رنگ پرده بکارت صورتی است و در اغلب موارد حالتی حلالی شکل دارد، هرچند ممکن است به شکل‌های مختلفی باشد. تقریبا در تمامی زنان، حفره بزرگی در پرده بکارت وجود دارد. در واقع دهانه واژن به طور کامل بسته نیست. این موضوع بسیار مهم است چرا که حفره‌ی موجود در پرده بکارت اجازه می‌دهد که خون دوران قاعدگی از واژن خارج شود.

انواع پرده بکارت

انواع پرده بکارت
انواع پرده بکارت

پرده‌ی بکارت مسدود (بدون مدخل)

پرده‌ی بکارت مسدود را می‌توان در زمان تولد تشخیص داد. در اغلب موارد این تشخیص در دوران نوجوانی داده می‌شود. پرده‌ی بکارت مسدود، غشای نازکی است که به طور کامل دهانه واژن را مسدود کرده و بنابراین خون دوران قاعدگی نمی‌تواند از واژن خارج شود. این موضوع باعث می‌شود خون به داخل واژن بازگردد و در درون شکم توده‌ای تشکیل شود و شخص دچار درد شکم یا کمر شود. برخی از نوجوانان همچنین دچار درد در هنگام مدفوع کردن و ادرار کردن نیز می‌شوند. درمان پرده‌ی بکارت مسدود، جراحی بسیار کوچکی است که طی آن بافت اضافی پرده برداشته می‌شود تا دهانه واژن به‌اندازه‌ی طبیعی باز باشد و خون قاعدگی بتواند از واژن بیرون بیاید.

پرده بکارت با مدخل بسیار کوچک

پرده‌ی بکارت با مدخل بسیار کوچک، غشای نازکی است که تقریبا تمامی دهانه واژن را پوشانده است. معمولا خون قاعدگی می‌تواند از واژن خارج شود اما دهانه‌ی واژن بسیار کوچک است. دختران نوجوانی که این نوع پرده‌ی بکارت را دارند نمی‌توانند در واژن خود تامپون قرار دهند. البته ممکن است این افراد متوجه نشوند که دهانه واژن آن‌ها بسیار کوچک است و بتوانند تامپون را در واژن خود قرار دهند اما زمانی که تامپون با خون قاعدگی پر می‌شود، نمی‌توانند آن را خارج کنند. برای درمان این مشکل باید جراحی کوچی انجام شود و بافت اضافی پرده برداشته شود تا اندازه دهانه ورودی واژن به حالت طبیعی باشد و خون قاعدگی نیز به راحتی از واژن خارج شود.

پرده‌ی بکارت دوتکه

پرده‌ی بکارت دو تکه، غشای نازکی است که به صورت یک نوار بافتی در میانه‌ی دهانه واژن قرار گرفته است و بدین صورت، واژن دارای دو دهانه‌ی کوچک است. نوجوانانی که پرده‌ی دو تکه دارند ممکن است در قرار دادن تامپون یا خارج کردن آن مشکل داشته باشند. برای درمان این مشکل باید جراحی کوچکی انجام شود تا بافت اضافی برداشته شود و دهانه واژن، اندازه‌ی نرمالی داشته باشد.

جراحی ترمیم پرده بکارت

ترمیم ساده

در این روش، باقی‌مانده‌ی بافت پرده‌ی بکارت به هم بخیه زده می‌شود. این عمل باید تا جای ممکن نزدیک به زمان ازدواج انجام شود. این یک روش بسیار ساده است که باید حداقل بین ۴ تا ۶ هفته قبل از ازدواج انجام شود تا بخیه‌های داخلی کاملا محو شوند و بافت پرده ترمیم شود. بیماران به خوبی می‌توانند تحت بیحسی موضعی این عمل را تحمل کنند.

روش Alloplant

در این روش از یک زیست ماده (ماده‌ی طبیعی یا مصنوعی مخصوص ترمیم بافت بدن) برای ترمیم پرده استفاده می‌شود. این روش موقتی است و در فاصله زمانی کوتاهی قبل از ازدواج انجام می‌شود.

واژینوپلاستی

این عمل جراحی گسترده‌تر است. در این روش در داخل خود واژن نیز برشی ایجاد می‌شود و دو طرف بافت برش داده شده کشیده شده و به هم بخیه زده می‌شوند. این روش باید مدت‌زمان زیادی قبل از ازدواج انجام شود تا بافت واژن زمان کافی برای بهبودی داشته باشد. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود اما نیازی به بستری بیمار ندارد. مدت زمان جراحی بین ۱ تا ۲ ساعت است و بیمار می‌تواند روز بعد از جراحی به محل کار خود بازگردد. در این روش از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌شود.

برخی حقایق جالب درباره‌ پرده‌ بکارت

هیچ کس نمی‌داند که چرا دختران با پرده‌ی بکارت به دنیا می‌آیند. ما فقط می‌دانیم که پرده‌ی بکارت وجود دارد اما علت وجود آن مشخص نیست. در زمان تولد، غشای هلالی شکل در دهانه‌ی واژن بسیار ضخیم است اما بافت آن به سرعت تغییر می‌کند.
بافت واژن به تدریج و با بالا رفتن سن از بین می‌رود. در سال‌های ابتدایی زندگی بر اثر انجام کارهایی مانند ورزش کردن، دست زدن شخص به خودش برای دیدن پرده بکارت، پاک کردن واژن و حتی فعالیت‌های ساده‌ای مانند راه رفتن، غشای پرده‌ی بکارت باز شده و نازک می‌شود. در نهایت ممکن است تنها مقدار بسیار کمی از بافت پرده در اطراف دهانه واژن باقی بماند.
دردی که برخی زنان در اولین رابطه جنسی خود احساس می‌کنند، به خاطر پارگی پرده بکارت نیست. حتما شما هم در مورد درد پاره شدن پرده‌ی بکارت شنیده‌اید. اما این موضوع حقیقت ندارد. در واقع زمانی که زن برای اولین بار رابطه‌ی جنسی دارد، بیشتر بافت پرده کنار رفته و تحلیل رفته است و تاثیری در بروز درد ندارد. بسیاری از دختران فکر می‌کنند اولین تجربه‌ی رابطه‌ی جنسی آنا بسیار دردناک خواهد بود چرا که اینطور به آن‌ها گفته شده است. به همین خاطر این اتفاق عملا هم می‌افتد و در واقع چون فکر می‌کنید این کار دردناک خواهد بود و مضطرب و حساس می‌شوید، عملا این کار برایتان دردناک هم خواهد شد.
در ۹۹٫۹ درصد زنان، بافت پرده‌ی بکارت در دوران جنینی شکل می‌‎گیرد. این بدین معناست که از هر ۱۰۰۰ زن، یک زن بدون پرده‌ی بکارت به دنیا می‌آید.
در ۴۴ درصد از زنان، هنگام برقراری اولین رابطه‌ی جنسی، هیچ خونریزی ایجاد نمی‌شود.

سوالات متداول شما

من شنیده‌ام که ممکن است با اسب‌سواری یا باز کردن کامل پاها، ممکن است پرده بکارت پاره شود، این موضوع حقیقت دارد؟

هرچند در هنگام اسب‌سواری شما مرتبا به بالا و پایین جهش دارید و پاهای شما باز هستند و به ناحیه کشاله ران فشار وارد می‌شود، اما این فعالیت نمی‌تواند آسیبی به پرده بکارت بزند. تنها آسیب‌هایی مانند زمین خوردن روی جسم تیز یا آسیب‌های حین اسکی روی آب می‌توانند موجب پارگی پرده بکارت شوند.

چه چیزی می‌تواند موجب پارگی پرده بکارت شود؟

حتی تامپون را نیز می‌توان بدون آنکه به پرده بکارت آسیبی بزند وارد واژن کرد. در برخی موارد دخول در حین رابطه جنسی نیز به طور کامل پرده را پاره نمی‌کند بلکه موجب کشش و باز شدن پرده بکارت و تغییر شکل آن می‌شود اما در واقع پرده بکارت پاره نشده است.

چطور بدانم که پرده بکارت من پاره شده؟

شما با کمک یک آینه می‌توانید پرده بکارت خود را ببینید. به دهانه واژن خود که دست می‌زنید ممکن است غشای نرمی در اطراف دهانه واژن حس کنید. ممکن است کمی بافت‌های دندانه‌ای در این جا باشد و یا اصلا چیزی وجود نداشته باشد. همچنین ممکن است وقتی قبل و بعد از رابطه جنسی یا برخی فعالیت‌ها، پرده بکارت خود را معاینه می‌کنید، تغییراتی در آن مشاهده کنید. این حالت در هر شخص متفاوت است.

هزینه جراحی ترمیم پرده بکارت

جراحی پرده بکارت انواع مختلفی دارد که هزینه آن با توجه به نوع پرده و آسیب‌دیدگی، تعرفه‌های پزشک معالج و نوع جراحی متفاوت است. اما باید در نظر گرفت که این جراحی در ایران از لحاظ قانونی ممنوع می‌باشد.

 

 

 

منبع: سایت دکتر سولماز محمدی، متخصص زنان، زایمان و نازایی

 

خواندن 3485 دفعه