پنج شنبه, 29 آذر 1397 ساعت 08:54

چگونه لاغر و خوش اندام شویم ؟

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
چگونه لاغر و خوش اندام شویم ؟ چگونه لاغر و خوش اندام شویم ؟ چگونه لاغر و خوش اندام شویم ؟

در این مقاله اطلاعات و دانستنی های مهم و اولیه که انجام آن ها کمک به کاهش وزن می کنند را برای شما شرح می دهیم.


به عنوان یک قاعده اصلی زمانی که میزان کالری دریافتی از مواد غذایی در طی روز بیش از کالری باشد که صرف فعالیت های بدنی می کنیم وزنمان افزایش می یابد و بر عکس آن نیز صادق است اگر کالری سوزانده شده طی فعالیت های بدنی بیشتر از کالری باشد که از مواد غذایی دریافت می کنیم آنگاه بدن به سراغ چربی ها رفته و آن ها را تبدیل به کالری و سوخت خواهد کرد و در این حالت شاهد کاهش وزن خواهیم بود.
جهت کاهش وزن برای اولین گام باید مصرف غذاهای پرکالری را محدود کنید و این به معنی کم خوری نیست بلکه به معنی درست خوردن است باید غذاهایی که حاوی کالری کمتری بوده را جایگزین غذاهای پر کالری کنید.
چربی ها بیشترین کالری را دارا می باشند، مصرف غذاهای سرخ کردنی، انواع سس، روغن، کره، خامه، ماست و شیر پرچرب را تا جای ممکن محدود کنید.
کربوهیدرات ها مانند برنج، نان، سیب زمینی، حبوبات و غلات بعد از چربی ها بالاترین کالری را دارند، کسانی که قصد کاهش وزن داشته باید مصرف کربوهیدرات ها را کاهش و در قبال آن پروتئین ها را افزایش دهند، مثلا اگر یک وعده غذای شما حاوی 100 گرم برنج و 50 گرم مرغ است بهتر است نسبت آن ها را برعکس کرده و 100 گرم مرغ و 50 گرم برنج میل کنید.
میوه ها و صیفیجات پرکالری عبارتند از هندوانه، طالبی، خربزه، انبه، آناناس، موز، هلو، نارگیل و در قبال آن کم کالری ها شامل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، گیلاس، آلبالو، خیار و هویج می باشند.
صیفیجات و انواع سالاد نیز دارای فیبر فراوان و کالری کم و برای کاهش وزن گزینه های مناسبی می باشند، در تهیه سالاد از سس مایونز استفاده ننمایید و به جای آن کمی روغن زیتون و آب لیموترش تازه جایگزین کنید.
پیاز، سیر، هویج، انواع کلم(بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم قرمز) انواع ترب، کرفس، کدو، گوجه فرنگی، شلغم، کمی لبو و انواع سبزیجات هر چقدر دلتان می خواهد بصورت خام و یا پخته شده میل نمایید.

انتخاب مکمل های غذایی مناسب

به متخصص تغذیه و یا پزشک مراجعه و با انجام آزمایشات خون میزان ویتامین ها و مواد معدنی بدنتان را اندازه گیری تا در صورت نیاز برای کمک به تنظیم متابولیزم بدنتان مکمل های غذایی مناسب تجویز گردد، کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین D، ویتامین B12، روی، ید، سلنیوم،کلسیم، منیزیم و ازدیاد برخی مواد معدنی از قبیل مس و آهن باعث کند شدن سرعت متابولیزم و به دنبال آن افزایش وزن می گردند.

چای دارچین بنوشید

قند خون رابطه مستقیم با میزان انرژی و اشتها دارد، اگر قند خونتان متعادل و کمتر دچار نوسانات قند شوید، اشتهای شما نیز کنترل شده و از میل و ولع پرخوری و به ویژه خوردن شیرینی جات کاسته می شود، از طرفی دیگر ثبات قند خون باعث افزایش انرژی و کاهش خستگی شده و تمایل بیشتری به انجام فعالیت های بدنی در شما ایجاد می کند.
همچنین مصرف کمتر مواد قندی به بدن اجازه می دهد تا چربی ها را به انرژی و سوخت تبدیل و کمک شایانی به کاهش وزن و سوزاندن چربی ها می کند.
تحقیقات بسیاری نشان می دهند دارچین کمک به مدیریت و تنظیم قند در خون و از نوسانات آن جلوگیری می کند، هم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و هم برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند یک داروی گیاهی بسیار سودمند است. 2 الی 3 لیوان چای دارچین در روز و بین وعده های غذایی بنوشید. همراه آن به جای قند و شکر از توت خشک، کشمش، مویز و یا کمی عسل استفاده کنید.

چای سبز همراه با زنجبیل بنوشید

چای سبز و یا عصاره چای سبز در ترکیب بسیاری از قرص های لاغری و چربی سوز وجود دارد، برخی از تحقیقات نشان می دهند که چای سبز با داشتن سه ترکیب کافئین، کاتشین و اسید آمینه Theanine باعث افزایش متابولیزم و کمک به کاهش وزن و سوزاندن چربی ها می کند.
Theanine اسید آمینه ای است که باعث آزاد سازی دوپامین می شود، دوپامین ماده ای شیمیایی است که بر مغز اثر می گذارد و باعث ایجاد حس شادی و آرامش می شود.
یکی از دلایل پر خوری استرس بوده که به آن پرخوری عصبی نیز گویند، مصرف چای سبز کمک به کاهش استرس کرده و با این مکانیزم باعث کنترل اشتها به ویژه هنگام استرس می شود.
یک نکته منفی درباره چای سبز وجود دارد؛ برخی از افراد اظهار می کنند با مصرف چای سبز دچار افت فشار خون، بی حالی و ضعف می شوند. شاید یکی از دلایل آن طبیعت سرد چای سبز است و برای مقابله با آن کافی است کمی زنجبیل به آن اضافه کنید هم عطر و طعم آنرا بهبود می بخشد و هم طبیعت گرم و انرژی زا دارد.
طرز تهیه: یک تکه کوچک(حدود نصف قاشق چای خوری) از ریشه زنجبیل را برای 15 دقیقه دم کرده و سپس بلافاصله آنرا در یک لیوان ریخته و نصف قاشق چای خوری چای سبز به آن اضافه کنید و در لیوان را سرپوشی گذاشته و بعد از 5 دقیقه آنرا بنوشید. قابل ذکر است حرارت زیاد باعث تخریب مواد آنتی اکسیدان در چای سبز شده از اینرو نباید آنرا در قوری دم کنید.
در صورت تمایل می توانید کمی آب لیمو ترش تازه نیز به آن اضافه کنید. 1 الی 2 لیوان در روز بنوشید.

جینسنگ(Ginseng)

ریشه گیاه جینسنگ برای تقویت غدد فوق کلیوی سال ها است که توسط متخصصین تغذیه و پزشکان طب گیاهی تجویز می شود، هورمون های ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی کمک به تنظیم متابولیزم بدن، تولید انرژی، افزایش توان عضلات و سوزاندن چربی ها می کنند.
می توانید از چای جینسنگ و یا مکمل های غذایی آن که با نام Panax Ginseng(جینسنگ کره ای) عرضه می شوند استفاده کنید.
تذکر: نباید از چای و یا مکمل های جینسنگ بیش از 4 هفته استفاده شود و اگر به فشار خون، دیابت، مشکلات قلب و عروق مبتلا می باشید قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

غذا را کامل بجوید و از تند خوری پرهیز کنید

زمانی که شما غذا را جویده و سپس قورت می دهید زمانی لازم است تا از دستگاه گوارش پیامی به مغر فرستاده شود تا احساس سیری کنید، اگر غذا را سریع بخورید دیرتر احساس سیری را تجربه کرده و همین امر باعث می شود بیشتر بخوردید.
هر لقمه را 15 الی 20 بار به طور کامل بجوید.

خواب کافی

اگر خواب کافی نداشته باشید در طی روز دائما با احساس خستگی و کمبود انرژی روبرو می شوید و برای جبران این کسری انرژی و انجام امور روزانه مجبور به مصرف مواد غذایی و تنقلات بیشتر هستید که خود باعث دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن می گردد. 8 ساعت خواب شبانه برای اکثر افراد توصیه می شود.

غذاهای مفید را همیشه آماده نگه دارید

بسیاری از اوقات که دچار گرسنگی می شویم به دلیل آماده نبودن غذای مناسب به خوردن غذاهایی با کالری بالا مانند فست فود، بستنی، کیک و هر آنچه که در دسترسمان باشد می پردازیم، سعی کنید از روز قبل بدانید که فردا برای صبحانه، ناهار، شام و میان وعده ها چه می خواهید بخورید و از قبل نسبت به تهیه آن ها تدارک لازم را انجام دهید.

 

 


منبع: سایت دکتر دانیال نصیرزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

خواندن 1379 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.