شنبه, 20 شهریور 1400 ساعت 15:32

تست پاپ اسمیر

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
تست پاپ اسمیر تست پاپ اسمیر مدیکال آنلاین

آیا پزشک برایتان تست پاپ اسمیر تجویز کرده است؟ آیا می دانید این تست چیست و چه افرادی به آن نیاز دارند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این آزمایش به دست آورید.

تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر که به آن پاپ تست نیز گفته می شود، تستی است که پزشک از آن برای آزمایش سرطان دهانه رحم در زنان استفاده می کند. همچنین می تواند تغییراتی را در سلول های دهانه رحم نشان دهد که ممکن است بعداً به سرطان تبدیل شوند.
چرا آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود؟
آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی تغییرات سلول های دهانه رحم قبل از تبدیل شدن به سرطان انجام می شود. اگر مبتلا به سرطان هستید، یافتن زودهنگام آن به شما بهترین شانس را برای مقابله با آن می دهد. اگر اینطور نیست، یافتن زود هنگام تغییرات سلولی می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

انجام تست پاپ اسمیر به طور مرتب برای خانم های بین 21 تا 65 سال لازم است. تعداد دفعات انجام این کار بستگی به سلامت کلی شما دارد و اینکه آیا در گذشته پاپ اسمیر غیرطبیعی انجام داده اید یا خیر.

چند بار نیاز به انجام پاپ اسمیر دارم؟

شما باید هر 3 سال یکبار از سنین 21 تا 65 سالگی آزمایش کنید. شما می توانید تست پاپ خود را با آزمایش برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در 30 سالگی ترکیب کنید. اگر این کار را انجام دهید ، می توانید هر 5 سال یکبار آزمایش شوید. HPV شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است و با سرطان دهانه رحم ارتباط دارد.
اگر نگرانی های خاصی درباره سلامتی دارید، پزشک ممکن است توصیه کند که بیشتر اوقات پاپ تست انجام دهید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • سرطان دهانه رحم یا آزمایش پاپ که سلولهای پیش سرطانی را نشان داد.
  • عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند اعضا، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئیدها ایجاد شده است.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد

در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک خود مشورت کنید. ایشان به شما اطمینان می دهند.

نکات مهم قبل از تست پاپ اسمیر

شما نباید در دوران قاعدگی آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. خونریزی شدید می تواند بر دقت آزمایش تأثیر بگذارد. اگر آزمایش شما در آن زمان از ماه برنامه ریزی خارج شد، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید برنامه ریزی مجدد کنید.
برای دقیق ترین تست پاپ اسمیر، پزشکان توصیه می کنند مراحل زیر را از 48 ساعت قبل از آزمایش شروع کنید.

  • رابطه جنسی نداشته باشید و از روان کننده ها استفاده نکنید.
  • از اسپری یا پودر در نزدیکی واژن استفاده نکنید.
  • هیچ چیزی از جمله تامپون، داروها، کرم ها و شیاف ها را وارد واژن نکنید.
  • واژن را با آب، سرکه یا مایعات دیگر (دوش) شستشو ندهید.

روش پاپ اسمیر

این آزمایش در مطب یا کلینیک پزشک شما انجام می شود. حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.
شما روی تخت دراز می کشید و پاهایتان را محکم در رکاب قرار می دهید. پاهای خود را باز کرده و پزشک شما یک ابزار فلزی یا پلاستیکی (اسپکولوم) را وارد واژن می کند. آنها آن را باز می کنند تا دیواره های واژن پهن شود. این کار به پزشک اجازه می دهد دهانه رحم شما را ببینند. پزشک از سواب برای برداشتن نمونه ای از سلول های دهانه رحم استفاده می کند. آنها را در یک مایع کوچک در یک شیشه کوچک قرار می دهد و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستد.
آزمایش پاپ آسیب نمی رسان ، اما ممکن است کمی احساس فشار کنید.

نتایج پاپ اسمیر

ظرف چند روز جواب تست شما آماده می شود که یا منفی (عادی) یا مثبت (غیر طبیعی) می باشد.

نتیجه عادی (منفی)

نتیجه منفی جواب خوبی است و یعنی که هیچگونه سلول پیش سرطانی و سرطانی را در دهانه رحم شما وجود ندارد. تا زمانی که قرار نیست برای برنامه بعدی خود برنامه ریزی کنید، به پاپ دیگری نیاز نخواهید داشت.

نتیجه غیر طبیعی (مثبت)

اگر نتایج شما مثبت شد، به این معنی نیست که شما سرطان دارید.
دلایل متعددی وجود دارد که می تواند پاپ اسمیر غیرطبیعی را ایجاد کند:

  • التهاب خفیف یا تغییرات جزئی سلول (دیسپلازی)
  • HPV یا سایر عفونت ها
  • سرطان یا پیش سرطان
  • خطای تست آزمایشگاهی

اگر مدت کوتاهی قبل از انجام تست پاپ اسمیر رابطه جنسی داشته اید یا از دیافراگم استفاده کرده اید، ممکن است التهاب ایجاد شود.
اگر دچار التهاب یا تغییرات جزئی در سلول ها هستید، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا منتظر بمانید. ممکن است پیشنهاد دهد که چند ماه دیگر آزمایش پاپ انجام دهید. اگر سلولهای غیر طبیعی تا آن زمان برطرف نشده باشند، پزشک ممکن است آزمایشهای بیشتری را تجویز کند که ممکن است شامل روشی به نام کولپوسکوپی باشد.
سلول های غیرطبیعی در تست مثبت پاپ اسمیر

سلول های سنگفرشی آپیتیک

این سلول های مسطح و نازک در دهانه رحم سالم رشد کرده و وجود آن ها در تست پاپ اسمیر نشانه ای از سرطان نمی باشد. در این زمان پزشک به تجزیه و تحلیل وجود ویروس هایی مانند HPV می پردازد. در صورتی که هیچ ویروسی وجود نداشته باشد، سلول هایی که در آزمایش غیرطبیعی نشان داده شده بودند، جای نگرانی ندارند. اگر نیاز باشد پزشک آزمایشات دیگری را برایتان تجویز می کند.

ضایعه داخلی اپیتلیال سنگفرشی

در این شرایط احتمال وجود سلول های پیش سرطانی وجود دارد. در صورتی که تغییرات زیادی وجود نداشته باشد، این سلول ها بسیار تا سرطانی شدن فاصله دارند و برعکس در صورت وجود تغییرات زیاد، احتمال سرطانی شدن آن ها بیشتر است. در این شرایط معمولا از راهکار های تشخیصی دیگری از جمله کولپوسکوپی نیز کمک گرفته می شود.

سلول های غده ای غیرطبیعی

سلول های غده ای با تولید مخاط در دهانه رحم و درون آن رشد می کنند و ممکن است تا غیرطبیعی به نظر برسند، اما غیرطبیعی بودن آن ها نمی تواند به طور قطع تشخیصی بر سرطانی بودن آن ها باشد. در این مورد نیز به آزمایشات دیگری نیاز خواهد بود.

آدنوکارسینوما

معنای این نتیجه این است که غیر طبیعی بودن سلول ها در حدی است که با درصد بسیار بالا احتمال سرطان وجود دارد. این نوع سرطان در سلول غده ای وجود داشته و این شرایط پزشک بررسی های بسیار بیشتری انجام خواهد داد. همچنین در ادامه از کولپوسکوپی نیز کمک گرفته خواهد شد و یا با نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه به تشخیص دقیق پرداخته می شود.

خطرات پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یک روش بی خطر محسوب می شود. اما ممکن است این آزمایش برخی سلول های غیر طبیعی یا سرطان های دهانه رحم (منفی کاذب) را از دست بدهد. با پزشک خود در مورد فواید و خطرات غربالگری سرطان دهانه رحم صحبت کنید.

خواندن 1226 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 21 شهریور 1400 ساعت 04:58
محتوای بیشتر در این بخش: آزمایش شمارش کامل خون (CBC) »

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.