دوشنبه, 17 ارديبهشت 1397 ساعت 06:59

ورزش شنا

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ورزش شنا ورزش شنا ورزش شنا

در ادامه میخوانیم: ورزش شنا، انواع آن و تأثیر آن بر سلامتی

شنا ورزشی کامل بوده و مزایای بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. نوزادان از زمانی که جنین بوده اند درون آب قرار داشتند. شنا روشی عالی در میان انواع و اقسام ورزش‌ها و تمرین‌های حرکتی است. ورزش شنا فرای توانایی‌ها و سن، روشی ایده‌ آل برای فعال بودن و سالم بودن میباشد. شنا مستمر و منظم باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر امراض قلبی، دیابت نوع دوم و سکته میگردد. این ورزش همچنین باعث افزایش روحیه میگردد. خواص شنا بدون کمترین تماس‌ های فیزیکی و فرسایشی عاید بدن انسان میشود. برخی فیزیولوژیست‌ها بر این باور هستند که شنا انتخاب کارآمدی برای کسانی است که با محدویت‌های فیزیکی و بدنی خاص مواجه هستند. آنها میگویند شنا برای اشخاصی که تمرین‌ های غیر از شنا، برایشان خسته ‌کننده و همراه درد بوده، بهترین گزینه است. ورزش شنا همه بدن را به تحرک وا میدارد. شنا باعث میشود که فرد انرژی افزون تری برای انجام کارهای روزانه خود بدست آورد. این تمرین ورزشی بدن انسان را انعطاف‌ پذیرتر میکند.
در تمرین شنا تمام اعضا بدن در حالت ورزش کردن هستند؛ قلب، ریه‌ها، عضلات و … این فعالیت‌ های بدنی در حالتی است که به مفاصل فشار بسیار کمی وارد میگردد. شنا برای سلامت عمومی و تناسب اندام تمرین بسیار خوبی است، با این توضیح که ورزش شنا برای کاهش وزن بهترین روش نمیباشد.
کاهش وزن، از بین بردن استرس، افزایش عزت نفس و خود باوری، کمک در بهتر شدن خلق و خوی و احساس بهتر، توانمند کردن عضلات و ماهیچه‌ها، بهبود خواب، کاهش فشار مفصلی در حین ورزش، عدم احساس گرمای حاصل از ورزش و دوری از تعرق، تقویت دستگاه گردش خون، جلوگیری از ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم و کاهش فشار خون و کلسترول خون از نتایج شنا ی مستمر میباشد.
بدلیل این که در شنا کردن اکثر عضلات بدن در فعالیت هستند، قلب و ریه‌ ها به منظور اکسیژن رسانی به ماهیچه ‌ها به فعالیت شدید میافتند این بدان معنا است که شنا تمرین بسیار عالی برای تقویت دستگاه گردش خون (قلب‌ها و عروق) است. شنا همچنین باعث تعادل در فشار خون میگردد. شنا یکی از بهترین تمرین ‌های ورزشی هوازی است که تمام بدن را به تحرک وادار میکند.

انواع ورزش شنا

ورزش شنا آزاد

شنا آزاد گونه‌ ای از شنا بوده که توسط فینا (فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو) تعریف شده و در مسابقات مختلف جهانی و المپیک اجرا میشود که از سریع‌ ترین سبک‌ های شنا محسوب میشود. در مسابقات شنا ی آزاد، یک شناگر میتواند با هر استیلی که میخواهد شنا کند، مگر در مسابقات مختلط انفرادی یا مختلط تیمی که منظور از شنا آزاد، هر استیلی به غیر از پشت، قورباغه یا پروانه. شناگران معمولا در ماده ‌ی ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰ ، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر آزاد انفرادی و چهار در ۲۰۰ و ۱۰۰ در چهار متر آزاد تیمی ورزشکاران با یکدیگر برقابت میپردازند.

ورزش شنا کرال پشت

کرال پشت نوعی شنا است که در آن بدن به شکل افقی به پشت به موازات سطح آب قرار می‌گیرد و سر تا گوش‌ها داخل آب است و پاها به حالت ضربدری به آب ضربه میزنند. کرال پشت را به سادگی می‌توان یاد گرفت، چون صورت همیشه خارج از آب قرار دارد و دم و باز دم به آسانی انجام پذیر است. شناگران در ماده‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر کرال پشت مسابقات برگزار می‌شود. در مسابقات رسمیدر ماده‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر قورباغه ورزشکاران به آب می‌زنند.

ورزش شنا پروانه

شنا پروانه یکی از زیباترین و مشکل ‌ترین انواع شنا است که در اکثر مسابقات معتبر جزو پر بیننده ‌ترین انواع شناست. در حالی که دیگر انواع شنا توسط مبتدیان به راحتی انجام میشود، پروانه نیاز به تکنیک مناسب دارد تا صورت گیرد. بسیاری از نوآموزان پروانه را سخت‌ ترین نوع شنا میدانند. در این نوع شنا حرکت پاها مانند حرکت دلفین در آب است و از کمر آغاز میشود دست‌ها نیز بطور هم زمان و از طرفین به سمت جلو پرتاب میشود و همزمان با این عمل سر از آب بیرون آمده و هواگیری انجام میشود. رقابت پروانه در ماده ‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر انجام میشود.

ورزش شنا قورباغه

شنا قورباغه گونه ‌ای از ورزش شنا و قدیمی ‌ترین و رایج ‌ترین گونه شنا است. دلیل این امر این است که در این نوع از شنا، شناگر قادر به تنفس راحت در حین شنا نیز هست. در استخرها گونه‌ هایی از شنا که در آغاز به شناگران آموخته میشود معمولاً اول شنا کرال سینه و شنا قورباغه ‌است.

شنا قورباغه یکی ازچهارنوع شنا اصلی است که مسابقات آن رسما برگزار میشود و در عین حال این شنا علاقه مندان بسیاری دارد، زیرا احتیاج کمتری به صرف انرژی نسبت به شنا کرال سینه دارد. یادگیریش آسان است. این شنا برای مسافت‌های طولانی مناسب است، علاوه بر این، شنا قورباغه هم جهت شنا کردن در دریا وهم در موقع نجات غریق مفید است. کندترین نوع شنا بین چهارنوع شنا اصلی است.
این شنا در واقع به این شکل انجام میشود که بدن درحالتی افقی برروی آب قرار گرفته، هر دو دست، آب را از جلو گرفته و توسط کف و ساعد به طرف عقب و زیر شکم میکشند و از همان زیر آب، به جلو آمده کشیده میشوند و مجددا عمل کشش آب توسط دستها انجام میگردد. پاها نیز توسط فشار و ضربه ‌ای که به آب وارد میاورند آب را به عقب میرانند. بدین روش که هر ضربه توسط کف پا زده میشود و برای اینکار مفصل ضربه و فشار لازم به آب وارد میشود. این نوع شنا را بعضی از مربیان قورباغه تجارتی نام گذاشته ‌اند.

ورزش شنا مختلط

شنا مختلط ترکیبی از چهار شنا: شنا پروانه، کرال پشت، شنا قورباغه و شنا آزاد است. طرح ایجاد این گونه شنا به دهه ۱۹۵۰ میلادی بر میگردد که در سال ۱۹۵۴ برگزاری آن الزامی شده است. در مسابقات رسمیو بین‌المللی ماده‌های ۱۰۰ در چهار متر مختلط امدادی و ۴۰۰ متر مختلط انفرادی و ۲۰۰ متر مختلط ا نفرادی رقابت‌ها برگزار می‌شود.

انواع حرکات ورزش شنا

انواع اصلي حرکات شنا شامل شناي آزاد، کرال سينه، پروانه و کرال پشت ميباشد که شناي پروانه دشوارترين اين حرکات به شمار ميايد. ورزش شنا آزاد که کرال جلو يا کرال استراليايي هم ناميده ميشود، کاملا از اسمش پيداست. در اين حرکت هيچ محدوديتي براي چگونگي حرکت دست و پا وجود ندارد. شما فقط بايد بتوانيد نيمي از بدن را بالاي آب نگاه داريد (به استثناي 15 متر اول و بعد از هر دور). اين حرکت احتمالا بهترين حرکت براي آنهاست که تازه شروع کرده اند. شناي آزاد براي 150 تا 180 پوند مايل حدودا 500 تا 700 کالري در ساعت ميسوزاند.
کرال سينه از طرف ديگر، حرکاتي کاملا تعريف شده و مشخص دارد. شانه ها بايد با آب در يک خط قرار بگيرند، و حرکات دست ها و پاها بايد با هم انجام شود و يک عمل را انجام دهند. دست ها از سينه دور شده و به دور بدن ميگردد و بعد دوباره بجاي اوليه باز ميگردد (پاها نيز دقيقا همين عمل را انجام ميدهند). اگر با اين حرکت يک ساعت شنا کنيد، حدود 750 کالري خواهيد سوزاند.
در طي حرکت پروانه دو دست از عقب به سمت هم حرکت ميکنند، از بالاي آب رد شده و به جلوي سر رسيده و بعد دوباره به زير آب ميروند. در اين حرکت پاها حرکت دلفيني انجام ميدهند. در اين حرکت ماهيچه هاي شانه کاملا درگير مي شوند و حرکتي کاملا دشوار است. به همين دليل پيشنهاد مي شود کساني که در شنا تجربه دارند سراغ يادگيري اين حرکت بروند و از آنجا که دشوارترين حرکت شنا به حساب ميايد، بيشترين انرژي را ميگيرد و شما حدودا 800 کالري در ساعت خواهيد سوزاند.
در آخر حرکت کرال پشت در حالتي انجام ميشود که پشت شما روي آب قرار دارد. دست ها و پاها را ميتوان به همان شيوه شناي آزاد حرکت داد و حداقل 500 کالري در ساعت خواهيد سوزاند. در اين حرکت بايد کاملا از موقعيت بدنتان داخل استخر مطلع شويد چون وقتي از پشت خوابيده ايد نميتوانيد جلوي خود را ببينيد.
فرض کنيد که قادر به انجام کليه اين حرکات هستيد، در اين حالت حرکت پروانه بهترين حرکت براي شما خواهد بود اگر قصد کاهش وزن داشته باشيد، اين حرکت عضله سازي نيز ميکند. به اين دليل که شما بيشترين حجم کالري را در يک ساعت خواهيد سوزاند و اين کمک ميکند که وزن بدن کاهش يابد. اما اگر هدف شما از شنا کردن عضله سازي است، بايد اين ورزش را تا آخرين درجه شدت انجام دهيد، اما در زماني کوتاه تر. در اين حالت شما کالري هاي زيادي نخواهيد سوزاند، اما به ساختن ماهيچه کمک خواهيد کرد.

تاثیر ورزش شنا در درمان بيماری

مزيت ديگري که شنا نسبت به ساير ورزش ها دارد اين است که شدت کمي دارد. بنابراين براي آنها که مشکلات مفصلي دارند يا دچار پوکي استخوان هستند نيز مفيد است. اگر شما ورزش هايي ميکنيد که روي مفصل هايتان شدت زيادي وارد ميايد مثل تنيس يا دو، شنا ميتواند براي بدنتان مثل مرهم عمل کند و اين فشار روي مفصل هايتان را کاهش دهد.

تاثیر ورزش شنا در کاهش وزن

تأثیر ورزش شنا بر تناسب اندام، نتیجه ‌ی توفانی از کالری‌ سوزی و بکارگیری ماهیچه‌ هاست. شنا آرام و معمولی ۵۰۰ کالری در ساعت میسوزاند، در حالی ‌که شنا حرفه ‌ای و قدرتی در همین مدت حدود ۷۰۰ کالری انرژی مصرف میکند. چون غلظت آب تقریبا ۸۰۰ برابر هواست، هر حرکت دست یا پا به نوعی یک تمرین مقاومتی کوچک برای کل بدن‌ بویژه مرکز بدن، باسن، شانه‌ ها و بازوها محسوب میشود. پس با شنا کردن، علاوه بر اینکه کالری میسوزانید، حجم خالص ماهیچه‌ها را هم افزایش میدهید که متابولیسم بدن شما را افزایش میدهد، بنابراین حتی بعد از اینکه از استخر بیرون آمدید هم کالری بیشتری میسوزانید.
جالب اینجاست که شنا با وجود اینکه شما را خوش‌اندام میکند، به بدنتان سخت نمیگیرد. آب در اصل جاذبه را خنثی میکند پس وقتی شما زیر آب هستید به صورت مجازی بی ‌وزن میشوید و به مفصل‌ هایتان استراحت میدهید، چیزی که واقعا به آن نیاز دارند. دکتر «جوئل استیجر»، مدیر مؤسسه‌ ی علم شنا councilman در دانشگاه ایندیا نا در بلومینگتون، که سال‌ها عمرش را صرف بررسی تأثیرات شنا کرده‌ است میگوید: شما میتوانید تقریبا هر روز بدون احتمال آسیب به بد‌نتان شنا کنید، در حالی‌که این وضعیت در مورد ورزش ‌هایی مانند دویدن یا تمرینات قدرتی صدق نمیکند.
همین موضوع باعث میشود بتوانید شنا را در تمام طول عمرتان ادامه دهید و این مزیت بزرگی است چون شنا بمعنای واقعی کلمه به شما کمک میکند جوان ‌تر بمانید‌. استیجر میگوید: تحقیقات ما نشان میدهد افرادی که مرتب شنا میکنند از لحاظ بیولوژیکی نسبت به سن واقعی‌شان تا ۲۰ سال جوان‌ تر هستند.
داده‌ های مطرح‌ شده در یک کنفرانس در دانشکده‌ی پزشکی ورزشی آمریکا نشان میدهد که فشار خون، میزان کلسترول، عملکرد قلب و رگ‌ها، دستگاه عصبی و عملکرد آگاهانه در شناگران با افراد بسیار جوان ‌تر از آنها قابل مقایسه است‌.

خطرات ورزش شنا

ورزش شنا یک ورزش سالم است و در مقایسه با ورزش‌های دیگر خطرات کمتری در پی دارد. با این وجود تعداد کمی خطرات وجود دارد:

غرق شدن و استنشاق آب به دلیل

  • شرایط ناسازگار آب که باعث آب پوشیدگی یا آب گرفتگی شناگر میشود یا استنشاق آب را در پی دارد
  • این که دیگران برای بازی یا عمداً سرمان را به زیر آب فشار دهند

خستگی مفرط یا بی هوشی

ناتوانی از طریق بیهوشی حاصل از شنا در آب‌ های کم عمق (یا بیهوشی غواص که نفس را زیر اب حبس کرده)، حمله قلبی، نارسایی سینوس‌های شریانی یا شنا بیش از حد

اثرات مضر زیر آب ماندن

  • غرق شدن ناشی از استنشاق آب شور که حباب‌ هایی در ریه‌ ها ایجاد میکند که تنفس را مشکل میکند
  • علایم بیماری و سندرم ناشی از استنشاق آب شور
  • شوک دمایی ناشی از پریدن در آب (خیلی سرد یا خیلی گرم) باعث ایست قلبی میشود
  • برآمدگی استخوانی در کانال گوش که نتیجه فرو رفتن طولانی مدت آب در کانال گوش است و موسوم به گوش شناگران است
خواندن 86 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.