دوشنبه, 10 ارديبهشت 1397 ساعت 10:34

نکاتی برای چشم های سالم

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نکاتی برای چشم های سالم نکاتی برای چشم های سالم

در ادامه میخوانیم: انجام چه کار هایی میتواند بر سلامتی چشم شما تأثیر گذار باشد؟

قانون 20

قانون 20
قانون 20

استفاده از کامپیوتر (یا هر صفحه دیجیتال) به چشم آسیبی نمیرساند، اما باعث خستگی چشم میشود. زمانی که به صفحه نمایش نگاه میکنیم، با هر چشم تقریباَ نیمی از آن را میبینیم. قانون 20/20/20 را دنبال کنید، و هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به فاصله ی 20 متری خود نگاه کنید. همچنین صفحه نمایش را در فاصله 25 اینچی یا کمی بشتر از سطح چشم قرار دهید.

استفاده از عینک آفتابی

استفاده از عینک آفتابی
استفاده از عینک آفتابی

اشعه ماوراء بنفش مانند پوست به چشمان شما نیز صدمه میزنند. اثرات اشعه ماوراء بنفش مشکلاتی مانند آب مروارید، قرنیه و حتی سرطان پلک ایجاد میکند. هر زمانی که بیرون از خانه هستید، حتی در روزهای ابری از عینک آفتابی که 99 تا 100 درصد از اشعه های UV-A و UV-B را مسدود میکند استفاده کنید.

استفاده از عینک محافظ

استفاده از عینک محافظ
استفاده از عینک محافظ

تقریبا نیمی از تمام آسیب های چشم در خانه اتفاق میافتد، نه در محل کار. هنگام کار یا حمل مواد شیمیایی از عینک محافظ استفاده کنید. عینک محافظ 90٪ از آسیب های چشم مربوط به ورزش هایی مانند بیس بال / سافتبال، ورزش های راکتی و لاکراس جلوگیری میکند. لنزهای عینک محافظ باید از پلاستیک پلی کربنات ساخته شوند که 10 برابر مقاومت بیشتری نسبت به سایر مواد پلاستیکی دارند.

مصرف غذای مناسب چشم

مصرف غذای مناسب چشم
مصرف غذای مناسب چشم

غذاهایی که به گردش خون کمک میکنند برای قلب، چشم ها و بینایی مناسب هستند. مواد غذایی سالم، مانند میوه های مرکب، سبزیجات برگ سبز تیره و حبوبات کامل را انتخاب کنید. غذاهای غنی از روی مانند لوبیا، نخود فرنگی، بادام زمینی، صدف، گوشت قرمز و گوشت قرمز، مرغ و ویتامین A موجود در هویج میتوانند به چشم در برابر آسیب نور کمک کنند. سایر مواد مغذی که به چشم کمک میکنند عبارتند از بتا کاروتن (که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی یافت میشود)، لوتئین و زاکسنتین (در برگ سبزیجات و محصولات رنگی یافت میشود).

مشکلات چشم را جدی بگیرید

مشکلات چشم را جدی بگیرید
مشکلات چشم را جدی بگیرید

اگر دچار خارش یا قرمزی چشم شدید، میتوانید از کمپرس یخ، آنتی هیستامین ها یا قطره های چشم استفاده کنید. اگر احساس کردید چیزی مانند ماسه در چشم شما وجود دارد، آن را با آب تمیز یا شور بشویید. اگر علائم همچنان ادامه داشت یا اگر چشم درد، آبریزش چشم، تورم، حساسیت به نور و دیگر مشکلات چشمی دارید، به دکتر مراجعه کنید.

مراقبت از لنز چشم

مراقبت از لنز چشم
مراقبت از لنز چشم

قبل از دست زدن به لنز، همیشه دست خود را بشویید یا از پاک کننده ها و قطره های مورد تایید چشم پزشک استفاده کنید. هر بار که لنزها را جدا میکنید، آنها را پاک کرده، شستشو دهید و خشک کنید و هر دو تا سه ماه یکبار آن را تعویض کنید. هنگام لمس کردن یا استفاده از پاک کننده ها یا سفید کننده ها، لنزها را خارج نکنرده و هنگام خوابیدن یا چرت زدن از لنز استفاده نکنید.

آگاهی از تاریخچه سلامتی

آگاهی از تاریخچه سلامتی
آگاهی از تاریخچه سلامتی

بسیاری از شرایط سلامتی به ظاهر غیرمستقیم ممکن است بر روی چشم تأثیر بگذارند. فشار خون بالا و دیابت میتواند جریان خون را به چشم کاهش دهد. اختلالات سیستم ایمنی در ریه ها، غدد تیروئید و یا نقاط دیگر بدن میتواند باعث سوزش چشم شود. تهدیدات دیگر چشم میتواند شامل مولتیپل اسکلروزیس، آنوریسم و سرطان باشد. به چشم پزشک خود در رابطه با مسائل مربوط به سلامت جاری یا گذشته، از جمله اعضای خانواده با مشکلات چشم یا بیماری های جدی اطلاع دهید.

مطالعه برچسب دارو ها

مطالعه برچسب دارو ها
مطالعه برچسب دارو ها

بسیاری از انواع داروها یا ترکیبی از داروها میتواند بینایی چشم را تحت تاثیر قرار دهد. مراقب عوارض جانبی احتمالی داروهای مختلفی که برای درمان در شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، باشید. اگر علائمی مانند خشکی، آبریزش چشم، دوبینی، حساسیت به نور، پرش یا تاری چشم دارید به چشم پزشک خود اطلاع دهید.

عدم آرایش چشم

عدم آرایش چشم
عدم آرایش چشم

باکتری ها به راحتی در مواد آرایشی مایع یا کرمی چشم رشد میکنند. پس از گذشت 3 ماه لوازم آرایش خود را دور بریزید. اگر چشم هایتان عفونت کرد سریعاً آرایش چشم خود را پاک کرده و به چشم پزشک مراجعه کنید. هرگز لوازم آرایشی خود را به اشتراک نگذارید و از نمونه های فروشگاه استفاده نکنید. قبل و بعد از استفاده از لواز آرایشی صورت خود را کاملا تمیز کنید.

معاینه منظم چشم

معاینه منظم چشم
معاینه منظم چشم

چشم ها باید مرتباً چکاپ شوند، حتی اگر از عینک استفاده نمیکنید. هر سال که سن بالا میرود، از سن 18 تا 60 سالگی ممکن است لنز یا عوامل خطرناکی مانند دیابت، فشار خون بالا یا سابقه بیماری چشم را تجربه کرد.

سیگار نکشید

سیگار نکشید
سیگار نکشید

کشیدن سیگار به معنای افزایش چشمگیر بروز انقباض ماکولا و همچنین افزایش خطر ابتلا به آب مروارید، بیماری و خشکی چشم بوده، همچنین باعث ایجاد پلاک در جریان خون و تضعیف شریان ها میشود. سیگار نه تنها خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش میدهد، بلکه میتواند به شبکیه چشم آسیب برساند و باعث از بین رفتن بینایی شود. پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری چشم در مقایسه با افراد غیر سیگاری کاهش پیدا میکند.

خواندن 31 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 10 ارديبهشت 1397 ساعت 11:15
محتوای بیشتر در این بخش: « تأثیر رنگ و حالت چشم بر سلامتی

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.