دوشنبه, 10 ارديبهشت 1397 ساعت 09:02

10 ماده غذایی مفید برای چشم

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
10 ماده غذایی مفید برای چشم 10 ماده غذایی مفید برای چشم

در ادامه میخوانیم: چه مواد غذایی برای سلامت چشمان ما مفید است

فلفل قرمز خام

فلفل قرمز خام
فلفل قرمز خام

فلفل قرمز دارای ویتامین C بالایی بوده که برای رگ های خونی چشم مفید است و خطر ابتلا به آب مروارید را نیز کاهش میدهد. ویتامین c در بسیاری از سبزیجات و میوه ها، از جمله گل کلم، پاپایا و توت فرنگی نیز یافت میشود. گرما، ویتامین C را از بین میبرد، بنابراین تا میتوانید فلفل قرمز را خام مصرف کنید. فلفل های روشن رنگی نیز دارای ویتامین های A و E نیز هستند.

دانه آفتابگردان و آجیل

دانه آفتابگردان و آجیل
دانه آفتابگردان و آجیل

یک اونس از دانه آفتابگردان یا بادام، دارای نصف مقدار ویتامین E هستند که روزانه برای بزرگسالان توصیه میشود. ویتامین E همراه با مواد مغذی دیگر میتواند به کاهش سرعت دژنراتیو ماکولا (AMD) وابسته به سن و همچنین به جلوگیری از آب مروارید نیز کمک میکند. فندق، بادام زمینی (از نظر فنی حبوبات) و کره بادام زمینی نیز منابع خوبی از ویتامین E هستند.

سبزیجات تیره

سبزیجات تیره
سبزیجات تیره

سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و چای سبز غنی از هر دو ویتامین C و E بوده و همچنین دارای کاروتنوئید لووتیان و زاکسنتین هستند. این فرمول گیاهی از ویتامین A، خطر ابتلا به بیماری چشم از جمله AMD و آب مروارید را در دراز مدت کاهش میدهد. اکثر افرادی که رژیم های غربی مصرف میکنند، به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمیکنند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون
ماهی سالمون

شبکیه چشم به دو نوع اسید چرب امگا 3 DHA و EPA نیاز دارد. میتوان هر دو را در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن و دیگر غذا های دریایی پیدا کرد. به نظر میرسد امگا 3 از چشم ها در مقابل AMD و گلوکوم محافظت میکند. سطوح پایین این اسید چرب باعث خشکی چشم میشود.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین

میوه ها و سبزیجات نارنجی مانند سیب زمینی شیرین، هویج ، انبه و زردآلو دارای بتا کاروتن که یک شکل از ویتامین A هستند، به دید شبانه چشم کمک کرده و توانایی دید چشم را در تاریکی تنظیم میکنند. یک عدد سیب زمینی شیرین بیش از نیمی از ویتامین C و کمی از ویتامین E که شما در روز نیاز دارید را برطرف میکند.

گوشت مرغ و گوسفند

گوشت مرغ و گوسفند
گوشت مرغ و گوسفند

روی ویتامین A را برای ایجاد ملانین برای محافظت از شبکیه چشم، از کبد به شبکیه چشم می آورد. گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ از منابع خوب ویتامین E هستند.

حبوبات و لوبیا

حبوبات و لوبیا
حبوبات و لوبیا

حبوبات مانند نخودها ، نخود فرنگی سیاه و عدس دارای روی زیادی هستند، لوبیای پخته نیز شامل این حبوبات میشود.

تخم مرغ

تخم مرغ
تخم مرغ

روی موجود در تخم مرغ به بدن کمک میکند تا بتواند از لولیتین و زاکسنتین موجود در زرده تخم مرغ استفاده کند. ترکیب رنگ زرد- نارنجی از شبکیه چشم درمقابل نور مضر آبی محافظت میکند، آنها به افزایش مقدار رنگدانه های محافظ در ماکولا، بخشی از چشم که دید مرکزی را کنترل میکند نیز کمک میکنند.

کدو

کدو
کدو

بدن نمیتواند لوتئین و زاکسنتین را تولید کند، اما در تمام طول سال میتوان آنها را از کدو دریافت کرد. کدوی تابستانی دارای ویتامین C و روی میباشد که نوع زمستانی آن به بدن ویتامین A و C و اسیدهای چرب امگا 3 را میدهد.


کلم بروکلی و کلم بروکسل

کلم بروکلی و کلم بروکسل
کلم بروکلی و کلم بروکسل

این سبزیجات مرتبط شامل ترکیبی از مواد مغذی: ویتامین A به عنوان لوتئین، زاکسنتین و بتا کاروتن)، ویتامین C و ویتامین E هستند. آنها همه ی آنتی اکسیدان هایی هستند که از رادیکال های آزاد سلول های چشم در برابر مولکول ناپایدار که بافت سالم را تجزیه میکند محافظت میکنند.

خواندن 75 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 10 ارديبهشت 1397 ساعت 09:13
محتوای بیشتر در این بخش: ارتباط مشکلات چشم با سلامتی »

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.