سه شنبه, 28 فروردين 1397 ساعت 10:40

افسردگی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
افسردگی افسردگی

در ادامه میخوانیم: افسردگی چیست؟ چه علائمی دارد؟ چه تأثیری بر زندگی شما دارد؟ آیا قابل درمان است؟

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟
افسردگی چیست؟

این طبيعي است که گاهی اوقات احساس شکست کنيد، اما اگر اين حال بد روز به روز ادامه داشته باشد، ميتواند باعث افسردگي در شما شود. افسردگی عمده ی یک قسمت از غم و اندوه یا بی تفاوتی همراه با علائم دیگر است که حداقل دو هفته متوالی طول میکشد و به اندازه کافی برای قطع فعالیت های روزانه شما قوی است. افسردگی نشانه ضعف یا شخصیتی منفی نیست. این یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی و یک وضعیت پزشکی قابل درمان است.

علائم افسردگی: احساسات

علائم افسردگی: احساسات
علائم افسردگی: احساسات

علائم اولیه افسردگی یک حالت غم انگیز به همراه از دست دادن علاقه به زندگی است. فعالیت هایی که زمانی برای شما لذت بخش بودند دیگر لذت بخش نیستند. بیماران نیز ممکن است خود را با احساس گناه یا بی ارزش بودن، کمبود امید و افکار تکراری از مرگ یا خودکشی تخلیه کنند.

علائم افسردگی: فیزیکی

علائم افسردگی: فیزیکی
علائم افسردگی: فیزیکی

افسردگی گاهی با علائم فیزیکی که شامل خستگی و کاهش انرژی، بیخوابی، به خصوص بیداری صبح زود، خواب بیش از حد، درد مفاصل، سردرد، گرفتگی و یا مشکلات گوارشی که حتی با درمان هم تسکین پیدا نمیکند مرتبط باشد. افسردگی میتواند مشکلات دیگر سلامتی مانند درد های مزمن را تشدید کند. مواد مغذی بر مغز و خلق و خو و درد اثر میگذارد.

علائم افسردگی: اشتها

علائم افسردگی: اشتها
علائم افسردگی: اشتها

تغییرات اشتها یا وزن یکی دیگر از نشانه های افسردگی است. در برخی از بیماران اشتها افزایش پیدا میکند، در حالی که دیگران اشتهای خود را به طور کامل از دست میدهند. افراد افسرده ممکن است کاهش وزن یا افزایش وزن را نیز تجربه کنند.

تأثیر افسردگی بر زندگی روزمره

تأثیر افسردگی بر زندگی روزمره
تأثیر افسردگی بر زندگی روزمره

بدون درمان، آشفتگی فیزیکی و عاطفی ناشی از افسردگی میتواند کار، سرگرمی و حتی روابط را از بین ببرد. افراد مبتلا به افسردگی غالباً دچار عدم تمرکز و تصمیم گیری میشوند. آنها از فعالیت هایی قبلاً برایشان لذت بخش بود دور میشوند. در موارد شدید، افسردگی میتواند زندگی شما را تحدید کند.

علائم هشدار دهنده ی خودکشی

علائم هشدار دهنده ی خودکشی
علائم هشدار دهنده ی خودکشی

افرادی که افسرده هستند بیشتر احتمال دارد خودکشی کنند. نشانه های هشدار دهنده ی خود کشی شامل صحبت در مورد مرگ، خودکشی، تهدید به آسیب رساندن به افراد و یا مشارکت در رفتار تهاجمی یا خطرناک است. افرادی که این علائم را دارند باید بسیار جدی گرفته شوند.

چه افرادی در معرض خطر افسردگی هستند؟

چه افرادی در معرض خطر افسردگی هستند؟
چه افرادی در معرض خطر افسردگی هستند؟

هر کس میتواند افسرده شود، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به آن دارد. داشتن یک والد یا خواهر و برادر با سوابق افسردگی، خطر ابتلا به این اختلال را افزایش میدهد. زنان دو برابر بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا هستند.

علل افسردگی

علل افسردگی
علل افسردگی

پزشکان مطمئن نیستند که علت افسردگی چیست، اما نظریه ای برجسته، ساختار مغز و عملکرد شیمیایی را علت آن دانسته است. مدار مغزی که خلق و خو را تنظیم میکند ممکن است در طول افسردگی کارآمدتر باشد. اعتقاد بر این است که داروهایی که افسردگی را درمان میکنند، ارتباطات بین سلول های عصبی را بهبود میبخشد، و آنها را به طور عادی تر اجرا میکند. کارشناسان همچنین فکر میکنند که استرس مانند از دست دادن یکی از عزیزان میتواند موجب افسردگی شود، اما ابتدا باید به لحاظ زیست شناختی در معرض گسترش اختلال قرار گیرد. سایر عوامل مانند داروهای خاص، مصرف الکل یا مواد مخدر، تغییرات هورمونی یا حتی فصل ممکن است در ابتلا به افسردگی تأثیر داشته باشند.

افسردگی فصلی

افسردگی فصلی
افسردگی فصلی

اگر خلق و خوی شما با فصل منطبق باشد، ممکن است یک نوع افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی به نام SAD داشته باشید. شروع SAD معمولاً در اواخر پاییز و اوایل زمستان اتفاق می افتد، چرا که ساعت های ساعات روز کوتاه تر میشوند. کارشناسان می گویند SAD از 3٪ تا 20٪ از همه مردم، بسته به جایی که مردم در آنجا زندگی میکنند، تاثیر میگذارد.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان

کودک افسردگی در هر سه مادر از هر چهار مادر جدید دیده میشود. اما نزدیک به 12٪ رفتاری بدتر و شدیدتری را تجربه میکنند، که حتی در نوزاد نیز رشد میکند. این به عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته شده است، و علائم آن مشابه افسردگی های عمده دیگر است. تفاوت مهم این است که آسایش کودک نیز در معرض خطر است. مادر افسرده ممکن است با داشتن نوزاد، حتی در خواندن و نوشتن با مشکل مواجه شوند.

افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان

در آمریکا، افسردگی یک نفر از هر ده نفر کودک را تحت تاثیر قرار میدهد. این با توانایی بازی، ایجاد دوستی و انجام تکالیف مدرسه تداخل ایجاد میکند. دیگر علائم، مشابه افسردگی در بزرگسالان است، اما بعضی از کودکان ممکن است عصبانی باشند و یا رفتاری خطرناک داشته باشند، افسردگی در کودکان میتواند بسیار دشوار باشد.

تشخیص افسردگی

تشخیص افسردگی
تشخیص افسردگی

تا کنون، هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. برای تشخیص دقیق، پزشکان به توصیف بیمار از علائم متکی هستند. از شما تاریخچه پزشکی و استفاده از دارو خواسته میشود، زیرا ممکن است به تشخیص علائم افسردگی کمک کند. بحث در مورد حالت ها، رفتارها و فعالیت های روزانه میتواند به افشای شدت و نوع افسردگی کمک کند. این یک گام مهمی در تعیین موثرترین درمان است.

گفتار درمانی

گفتار درمانی
گفتار درمانی

مطالعات نشان میدهد که انواع مختلف گفتار درمانی میتواند به درمان افسردگی، از خفیف تا متوسط کمک کند. رفتار درمان شناختی، با هدف تغییر افکار و رفتارها به افسردگی کمک میکند. رفتار درمان شناختی نشان میدهد که چگونه روابط شما بر خلق و خوی شما تاثیر میگذارد. روان درمانگری روان شناختی به مردم کمک میکند تا بدانند که چگونه رفتار و خلق و خوی آنها، تحت تاثیر مسائل حل نشده و احساسات ناخودآگاه است. بعضی از بیماران در عرض چند ماه درمان میشوند، در حالی که بعضی دیگر به دوره ی طولانی تری نیاز دارند.

دارو برای افسردگی

دارو برای افسردگی
دارو برای افسردگی

داروهای ضد افسردگی روی سطوح مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و نوراپی نفرین تأثیر میگذارند. گزینه های بسیاری برای درمان افسردگی با دارو وجود دارد. برای تأثیر، باید داروهای ضد افسردگی را چند هفته استفاده کنید. پیگیری با دکتر، برای ارزیابی اثربخشی دارو ها و تنظیم دوز آن بسیار مهم است. اگر داروهای اول اثر بخش نباشند، یک فرصت دیگر وجود دارد. به نظر میرسد ترکیبی از گفتار درمانی و دارو برای درمان افسردگی بسیار موثر باشد.

ورزش برای افسردگی

ورزش برای افسردگی
ورزش برای افسردگی

تحقیقات نشان میدهد که ورزش، یک روش قوی در برابر انواع افسردگی است. فعالیت فیزیکی اندورفین ها را آزاد میکند، که میتواند باعث افزایش خلق و خوی شما شود. ورزش منظم با افزایش اعتماد به نفس، خواب بهتر، استرس کمتر و انرژی بیشتر ارتباط دارد. هر گونه فعالیت متوسط، از شنا تا کار در منزل، میتواند به شما کمک کند. کاری را که از آن لذت میبرید انتخاب کنید و آن را از 20 تا 30 دقیقه چهار یا پنج بار در هفته انجام دهید.

نوردرمانی (فتوتراپی)

نوردرمانی (فتوتراپی)
نوردرمانی (فتوتراپی)

نور درمانی به عنوان یک درمان موثر نه تنها برای درمان SAD، بلکه برای انواع دیگر افسردگی نیز کاربردی است. این درمان شامل نشستن در مقابل یک جعبه نور ویژه طراحی شده است که هر روز یک نور روشن یا کم نور را برای مدت زمانی مشخص تنظیم میکند. نور درمانی ممکن است در ارتباط با سایر درمان ها استفاده شود. برای دریافت یک جعبه نور و طول مدت توصیه شده برای استفاده از آن با پزشک خود صحبت کنید.

حیوانات خانگی برای افسردگی

حیوانات خانگی برای افسردگی
حیوانات خانگی برای افسردگی

حیوانات خانگی مانند سگ یا طوطی نمیتوانند جایگزین درمان با دارو یا گفتار درمانی باشند. اما محققان میگویند حیوانات خانگی میتوانند علائم افسردگی خفیف تا متوسط را در بسیاری از افراد کاهش دهند. حیوانات خانگی بی قید و شرط به شما عشق میورزند و احساس تنهایی را از بین میبرند و به بیماران حس هدف مند بودن را میدهند. مطالعات نشان داده است که صاحبان حیوانات خانگی مشکلات خواب کمتری دارند و سالم تر هستند.

نقش حمایت اجتماعی در درمان افسردگی

نقش حمایت اجتماعی در درمان افسردگی
نقش حمایت اجتماعی در درمان افسردگی

از آنجا که تنهایی با افسردگی همراه است، توسعه یک شبکه پشتیبانی اجتماعی میتواند بخش مهمی از درمان افسردگی باشد. این ممکن است شامل پیوستن به یک گروه پشتیبانی، پیدا کردن یک انجمن پشتیبانی آنلاین یا تلاش واقعی برای ملاقات بیشتر دوستان و خانواده باشد. حتی پیوستن به یک باشگاه کتاب و یا گرفتن کلاس در ورزشگاه میتواند به شما کمک کند. سعی کنید با افراد به صورت منظم ارتباط برقرار کنید.

تحریک عصبی واگوس

تحریک عصبی واگوس
تحریک عصبی واگوس

تحریک عصبی واگوس یا VNS میتواند به بیمارانی که در برابر درمان افسردگی مقاوم هستند و با دارو بهبود نیافته اند کمک کند. VNS مانند مغز ضربان ساز است. دستگاه ایمپلنت جراحی از طریق عصب وگوس در گردن، پالس های الکتریکی را به مغز میفرستد. اعتقاد بر این است که این پالس ها، افسردگی را تحت تأثیر قرار میدهند.
درمان الکتروکانواسی(شوک درمانی)
گزینه دیگری برای بیماران مبتلا به افسردگی ملانکولی مقاوم به درمان یا شدید، شوک درمانی است. این درمان با استفاده از شوک الکتریکی برای کنترل تشنج استفاده میشود. بیمار در این روش بیهوش نیست. شوک درمانی به 80٪ تا 90٪ از بیماران کمک میکند و امید جدیدی است برای کسانی که با دارو بهبود نمییابند.

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز
تحریک مغناطیسی مغز

گزینه بهتر برای افرادی که دارای افسردگی خشن هستند، تکرار تحریک مغناطیسی مغزی است. این درمان به دنبال پالس الکترومغناطیسی در جمجمه است. این یک جریان الکتریکی کوچک را در بخشی از مغز مرتبط با افسردگی تحریک میکند، باعث تشنج نمیشود و به نظر میرسد کمی عوارض جانبی داشته باشد با اینحال پزشکان هنوز هم این درمان را انجام میدهند.

امید به درمان افسردگی

امید به درمان افسردگی
امید به درمان افسردگی

در میان افسردگی شدید، شما ممکن است درمانده و ناامید باشید. اما واقعیت این است که این شرایط قابل درمان است. بیش از 80٪ افراد با دارو، گفتار درمانی یا ترکیب این درمان ها بهتر میشوند. حتی زمانی که این درمان ها نتوانند کمک کنند، درمان های پیشرفته ای وجود دارد که موجب درمان بیماری میشوند.

 

خواندن 1517 دفعه

آخرین‌ها از کارشناس گروه تحریریه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.