چهارشنبه, 29 فروردين 1397 ساعت 06:21

دلایل خونریزی لثه

دلایل خونریزی لثه دلایل خونریزی لثه

در ادامه میخوانیم: چه دلایلی میتوانند باعث خونریزی لثه شوند؟

بیماری لثه

بیماری لثه
بیماری لثه

اگر هنگام مسواک زدن قرمزی مشاهده میکنید، علت احتمالی آن میتواند بیماری زخم زودرس یا گینوییت باشد. باکتری هایی که معمولاً در دهان زندگی میکنند، یک لایه چسبنده روی دندان ها به نام پلاک ایجاد میکنند. هنگامی که شما آن ها را با مسواک زدن به خوبی پاک نمیکنید، این میتواند لثه های شما را تحریک کرده و باعث قرمزی و خونریزی آن شود.

ایجاد وقفه میان مسواک و نخ دندان

ایجاد وقفه میان مسواک و نخ دندان
ایجاد وقفه میان مسواک و نخ دندان

اگر میخواهید از بیماری و خونریزی لثه جلوگیری کنید، دهان خود را تمیز نگه دارید. مشاوره دندانپزشک خود را دنبال کنید. هر روز، یکبار پس از هر وعده غذا و قبل از خواب، دهان خود را با یک قاشق غذا خوری فلوراید بشویید. همچنین از دهانشویه استفاده کنید. دو بار در سال قبل از اینکه مشکل به دندان ها سرایت کند، برای معینه به پزشک مراجعه کنید.

تغییر عادت در نخ دندان

تغییر عادت در نخ دندان
تغییر عادت در نخ دندان

اگر اخیراً پس از یک وقفه طولانی، دوباره شروع به استفاده از نخ دندان کرده اید، احتمالاً متوجه خونریزی لثه خواهید شد. اجازه ندهید که خونریزی لثه باعث رها کردن این عادت در شما شود. بعد از حدود یک هفته خونریزی لثه ها قطع خواهد شد. نخ دندان پلاک هایی را که میتواند در آینده لکه های خونریزی ایجاد کند را حذف کند.

زبری بیش از حد مسواک

زبری بیش از حد مسواک
زبری بیش از حد مسواک

زبری بیش از حد مسواک میتواند باعث ایجاد صدمه به لثه شود. خونریزی ممکن است نشانه ی این باشد که شما به یک مسواک نرم تر نیاز دارید، یا اینکه خیلی شدید مسواک میزنید. یک مسواک نرم خریداری کنید و از حرکات مکرر و عقب برای تمیز کردن دندان ها و لثه استفاده کنید، تا به آنها آسیبی نرسد.

کشیدن سیگار

کشیدن سیگار
کشیدن سیگار

سیگاریها دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری لثه دارند. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث تضعیف سیستم ایمنی و دفاع بدن در مقابل میکروبها میشود، بنابراین شما نمیتوانید با عفونت های لثه مبارزه کنید. سیگار کشیدن هنگامی که لثه ها آسیب دیده اند باعث کند شدن روند بهبودی آن میشوند. هرچه بیشتر سیگار بکشید و به آن عادت کنید، آسیب بیشتری به لثه هایتان میزنید.

مصرف دارو های خاص

مصرف دارو های خاص
مصرف دارو های خاص

رقیق کننده های خون مانند وارفارین، میتوانند باعث خونریزی راحت تر از جمله خونریزی لثه شوند. برخی از دارو های ضد تشنج، فشار خون و داروهای مهار کننده ایمنی، باعث میشوند که لثه ها خیلی سریع رشد کنند. بافت جدید صمغی ظریف است و هنگامی که مسواک میزنید باعث خونریزی لثه میشوید. داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و داروهای فشار خون بالا باعث خشکی دهان میشوند که میتواند باعث بیماری لثه شوند.

بارداری

بارداری
بارداری

شکم تنها بخشی از بدن نیست که در دوران بارداری متورم میشود. تغییرات هورمونی، جریان خون بیشتری به لثه ها میدهد، که باعث پف کردن، قرمزی و خونریزی راحت تر لثه میشود. احتمال بیشتری دارد که لثه ها توسط باکتری هایی به نام ژنژیویت بارداری که باعث ایجاد پلاک میشوند، صدمه ببینند. استفاده از مسواک و نخ دندان مخصوصا در طول این 9 ماه بسیار مهم است. برای محافظت از دندان های خود و کودک در حال رشد، از خوردن شیرینی و کشیدن سیگار اجتناب کنید.


مشکل لختگی خون

مشکل لختگی خون
مشکل لختگی خون

به طور معمول هنگامی که بدن دچار بریدگی میشود، سلول های خون به نام پلاکت برای متوقف کردن خونریزی به منطقه ارسال میشوند و یک شکل اتصال به زخم ایجاد میکنند. افراد مبتلا به اختلالات خوني مثل بيماري هموفيلي و فون ويلبرند، دچار لختگی خون نمیشوند. خونریزی لثه میتواند یکی از نشانه های لختگی خون باشد. اگر درمان هایی با گزینه های لخته شدن خون انجام دهید میتوانید به توقف خونریزی لثه خود کمک کنید.

سرطان خون

سرطان خون
سرطان خون

سرطان خون یک سرطان مغز استخوان است که در ناحیه اسفنجی درون استخوان که باعث تولید سلول های خونی میشود بوجود می آید. هنگامی که شما این بیماری را تجربه میکنید، بدن شما باعث ایجاد بسیاری از سلول های سفید خون غیر طبیعی میشود که سلول های سفید خون سالم، گلبول های قرمز خون و پلاکت ها را از بین میبرند. بدون پلاکت های کافی، خون به طور معمول نمیتواند لخته شود، و لثه ها ممکن است خونریزی کنند. داروهای شیمی درمانی که با لوکمی درمان میشوند، میتوانند تعداد پلاکت ها را کاهش دهند و باعث ایجاد لکه های خونی شوند.

دندان مصنوعی نامناسب

دندان مصنوعی نامناسب
دندان مصنوعی نامناسب

دندان مصنوعی به خوردن غذا و زیبا شدن لبخند شما کمک میکند. اما اگر دندان مصنوعی شما مناسب نباشند، میتوانند به لثه ی شما آسیب برسانند. برای بهبود زخم ها و کاهش تورم، کمپرس گرم را در لثه های خود نگه دارید و دهان خود را با آب نمک شستشو دهید و در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه کنید.

دیابت

دیابت
دیابت

این بیماری میتواند مبارزه بدن را با باکتری های دهان که باعث ایجاد پلاک میشوند، سخت کند. خونریزی لثه هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان میتواند یکی از نشانه های دیابت باشد که میتواند منجر به بیماری لثه شود.

فشار و استرس

فشار و استرس
فشار و استرس

استرس بیش از حد میتواند بر وضعیت روحی تأثیر گذار باشد. این میتواند اثرات واقعی و پایداری بر سلامتی جسمی داشته باشد. هنگامی که تحت فشار هستید، بدن مواد شیمیایی را ایجاد میکند که منجر به التهاب و بیماری لثه میشود. وقتی ناراحت هستید، ممکن است شیرینی بیشتری بخورید یا سیگار بکشید. همه این عادت های ناسالم باعث رشد باکتری در دهان میشوند.

سیروز یا تشمع کبدی

سیروز یا تشمع کبدی
سیروز یا تشمع کبدی

این بیماری میتواند به کبد شما آسیب برساند. با گذشت زمان، کبد دیگر قادر به حذف سموم از بدن خود نیست. یکی از نشانه های سیروز، خونریزی از جمله خونریزی بینی و لثه است. سایر علائم عبارتند از زردی پوست و چشم، کاهش وزن و درد در سمت راست شکم که کبد در آن واقع شده است.

خونریزی وراثتی لثه

خونریزی وراثتی لثه
خونریزی وراثتی لثه

اگر مادر، پدر، برادر یا خواهر شما دارای لثه های ناسالم باشد، ممکن است احتمال بیشتری دارد که ژن هایی را به ارث برده باشید که باعث خونریزی لثه میشود. هر چند ژن ها سرنوشت نیستند. اگر از لثه ها و دندانهایتان به خوبی مراقبت کنید، میتوانید این روند را معکوس کنید. بطور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

خواندن 2832 دفعه